19 април 2021

Колонистите на Луната може да ядат риба, отгледана на място. Хайвер е оцелял при полет в космоса

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 март 2021 в 09:36 14200
Лаврак. Кредит: Wikimedia Commons

Един от проблемите, с които ще се сблъскат бъдещите човешки колонии например на Луната е: "какво точно ще ядат астронавтите?"

Екип френски учени предлага да се отглежда риба на Луната с помощта на жив хайвер, изпратен от Земята и вода, добита от лунната повърхност, съобщава Hakai Magazine.

Плановете за отглеждане на животни на Луната в близко бъдеще може да звучи необичайно, но най-малкото учените успяха да установят, че рибите могат да оцелеят в пътуването. Това дава надежда, че астронавтите ще могат да ядат по-апетитни ястия.

Аквакултурата или рибовъдството в по-тесен смисъл е един от най-старите видове земеделие. Но перспективите за развитието на тази технология в изследването на космоса като че ли са подминавани, а напразно. Ако се сравни ефективността на производството на годна за консумация маса, рибите изпреварват всички други видове селскостопански животни и само пилетата могат да се сравняват с тях. Но ако се вземе предвид съдържанието на основни микроелементи, аминокиселини, мастни киселини и витамини, месото на рибите категорично превъзхожда пилешкото.

Проектът на Европейската космическа агенция Lunar Hatch включва доставка на оплоден хайвер до Луната. За да се излюпят малките рибки е нужна вода, която лунните колонисти ще получат от местния лед. Все още въпросът с какво ще бъдат хранени рибите не е разгледан, но теоретично ще е нещо, което може да расте там в оранжерии.

За да проверят дали хайверът ще оцелее в космически полет, учени от Университетския космически център в Монпелие и Френския изследователски институт за експлоатация на морето (IFREMER) използват яйцата на обикновения сребърен горбил (Argyrosomus regius) и обикновен лаврак (Dicentrarchus labrax), които сте смятат за по-устойчиви.

Тъй като хората отдавна знаят как се транспортира хайвер, бе необходимо да се провери само факторът, по който изстрелването на ракета ще се различава от запечатан и топлоизолиран товар - вибрацията. Пробите от рибни яйца в специални мензури са подложени на същия тест като сателитното оборудване.

Сравнение на ефективността на наддаването на тегло на различни видове селскостопански животни спрямо количеството консумирана храна (по-малко е по-добре). Повечето аквакултури са сравними с пилешкото, но съдържат повече хранителни вещества. Кредит: Feed conversion efficiency in aquaculture: Do we measure it correctly? DOI: 10.1088/1748-9326/aaa273

Впечатляващо е, че 76 % от хайвера на лаврака и 95 % от хайвера на горбила все пак се излюпват според проучването, публикувано в списание Aquaculture International. това са проценти, сравними с тези на хайвер, който изобщо не са бил подлаган на вибрации.

Любопитното е, че на шейкъра първо е използван изстрелващият профил на космическия кораб „Союз“ и след това експериментаторите са решили да се уверят, че яйцата ще издържат на максимално възможните натоварвания.

„Беше пълна лудост“, заяви ученият и водещ изследовател на IFREMER Сирил Прзибия (Cyrille Przybyla) пред Hakai Magazine. „Околната среда бе много тежка за тези яйца.“

Освен диетичните ползи, изследователите смятат и че предложената от тях лунна рибна ферма ще направи живота в Лунната база по-приятен, тъй като може да напомня на колонистите за дома.

„От психологическа гледна точка е по-добре да има напомняне за Земята", отбелязваа Прзибия, "има градина, има резервоар с риба.“

Справка: Przybyla, C., Dutto, G., Bernard, M. et al. European sea bass (Dicentrarchus labrax) and meagre (Argyrosomus regius) fertilized egg resistance to a spacecraft launcher vibration qualifying test. Aquacult Int 28, 2465–2479 (2020). https://doi.org/10.1007/s10499-020-00601-5