25 февруари 2020
  •  Говорят медиците

LHC пресъздаде първите мигове след Големия взрив

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 ноември 2015 в 14:1750391
Снимка: CMS

В Големия адронен ускорител в експеримент със сблъсък на частици е постигната рекордна енергия, такава, каквато е била в в първите мигове от съществуването на нашата Вселена.

Операторите на Големия адронен ускорител обявиха, че на 25 ноември ускорените частици са достигнали необходимото ниво на енергия и стабилност като ускоряването е започнало в ранните сутрешни часове от 17 ноември. Експериментът за сблъсък на йони и протони с рекордно енергийно ниво от 5.02 тераелектронволта е успешен. Това е около два пъти енергията на всички предишни експерименти с асиметричните сблъсъци. Достигната е температура от няколко трилиона градуса.

Подобни сблъсъци се твърди, че е имало непосредствено след Големия взрив, т. е. в първите мигове от съществуването на нашата Вселена.

"Сблъсъците на положително заредените частици предизвиква освобождаването на огромни количества енергия и създаването на фундаменталните маси на частиците при температура от около 250 000 пъти по-висока от температурата в слънчевото ядро," - коментира физикът Джон Jowett (John Jowett) в съобщение на CERN.

В началото на живота на нашата Вселена, в продължение на няколко милионни от секундата, тя е била много гореща и много гъста среда - кварк-глуонна плазма - един вид изначалната "супа" от частици, съставена основно от фундаменталните частици на материята, наречени кварки и глуони. В днешната студена Вселена, глуоните са "лепилото", което държи кварките заедно в протоните и неутроните, които формират ядрата на атомите, от които е съставена материята.

Учените се надяват, че експериментите с кварк-глуонната плазма ще помогнат да се разберете по-добре Стандартния модел и да се разбере какво точно се е случило в първите секунди след Големия взрив.

Крокодил 30.11 2015 в 10:00 1
Кой знае какво реално стои зад тези безумни опити в Церн.