Мишките живеят 25-35% по-дълго, ако се отстранят "износените" клетки (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 04 февруари 2016 в 15:09 13778 0

Старите износени клетки са били отстранени в мишки, което им позволило да живеят по-дълго и да избегнат болестите, свързани със стареенето. Възможно е хората също да придобият тези преимущества в близко бъдеще.

За своето изследване, приближаващо ни до решението на проблема с удължаването на живота, учени от американската клиника Майо в Рочестър са съобщили в списание Nature и в прессъобщение на клиниката.

Износените клетки не винаги умират. Вместо това, те започват да отделят съединения, които могат да навредят на околната тъкан. Този процес е известен като клетъчно стареене.

Нашата имунна система може сама да се отърве от остарелите клетки, но с остаряването на организма, тя се справя с тази задача все по-зле, поради факта, че самата тя остарява. Забелязана е връзка между увеличението в броя на тези клетки и сърдечната недостатъчност, артрита, болестта на Алцхаймер и рака.

Ако се отървем от тези клетки, можем да се избавим и от тези проблеми - показват изследванията върху мишки, проведени от Дарън Бейкър (Darren Baker) и неговият екип.

Екипът от учени е използвал трансгенни мишки INC-ATTAC, в които остарелите клетки произвеждали не само характерния за тях протеин p16INK4A, но два допълнителни протеина. Това направило тези клетки чувствителни към действието на синтетичния препарат AP20187, така че те се разрушавали при прилагане на лекарството в тялото.

Разработеният от екипа препарат показал, че само един прием може да отстрани 70% от тези клетки. Учените са използвали това лекарство за отстраняване на износени клетките при 12-месечни мишки (възраст, равняваща се на 40 човешки години), като са го прилагали 2 пъти седмично до края на живота им. Смята се, че това е приблизително периодът, в който натрупването на износени клетки започва да създава проблеми.

"При тази тратегия не позволяваме на тези клетки да се натрупват", обяснява Бейкър.

Ще живеем по-дълго и по-здрави

Мишките, третирани с този препарат, живели средно от 25 до 35% по-дълго, отколкото техните събратя в контролната група. "Това е аналогично на удължаването на човешкия живот от 80 на 100 години (25%), отбелязва Бейкър. Освен това опитните мишки са избегнали различни болести, свързани с остаряването.

След 6-месечно лечение:

• сърцата им са по-здрави
  • по бързо се възстановяват се след стрес,
  • бъбреците им имат по-малко от нарушенията, които обикновено се появяват с възрастта,
  • не развиват катаракта и рак до края на живота си.

"Ако през 2011 г. бяхте ме попитали дали е възможно да се постигне това, щях да кажа, че сме все още много далеч от това", сподели Бейкър. - "Но ние дълго работихме върху това и в крайна сметка се оказа по-лесно, отколкото си мислехме".

"Следващата ни голяма цел е да доработим препарата и да постигнем пълно отстраняване на тези клетки само с един прием и да прехвърлим тестовете към човешкия организъм" - обещава ученият.