Монсанто получи лиценз за техниката за редактиране на гени CRISPR/Cas9

Наука ОFFNews Последна промяна на 25 септември 2016 в 11:20 6516 0

Транснационалната корпорация на Монсанто, световен лидер в производството на генетично модифицирани семена и хербициди, не отмина обещаващата CRISPR/Cas9 технология. Компанията бързо осъзна перспективите на новия метод за редактиране на гени.

На 22 септември 2016 г. бе обявено, че Монсанто е получила лиценз за CRISPR/Cas9 технологията от Института Броуд, геномен изследователски център, който работи в партньорство с Масачузетския технологичен институт и Харвардския университет.

Монсанто има намерение чрез CRISPR/Cas9 да въведе нови сортове култури, включително царевица и соя, като ги направи още по-устойчиви на болести, неприятели и неблагоприятни климатични условия.

CRISPR/Cas9

Особеност на метода на редактиране на ген CRISPR/Cas9 е, че организмът, като че ли самостоятелно с помощта на естествените механизми на на имунната система изрязва сам погрешния участък от ДНК, следвайки насоката на генетигите. Подобни промени в генома на организм се случва и в резултат на естествената еволюция. В резултат на това не може да се разбере дали генното редактиране е в резултат на човешка намеса или природна мутация.

CRISPR-Cas9 е своеобразна имунната система на бактерия срещу вируси. Тя се състои от ДНК касети (всъщност CRISPR), образувана от повтарящи се участъци и разделени с уникални последователности - спейсъри. Спейсърите са "моментални снимки" на ДНК на вируси-бактериофаги, които проникват вътре в бактериите и ги унищожават, ако не се съпротивляват достатъчно. Ако нито един от спейсърите не съответства на някакъв фрагмент от ДНК на вируса, бактерията е обречена. В противен случай, спейсърът се прицелва към специфичен ген на бактериофага и показва на протеина Cas9 (един вид молекулярни ножици) къде да направи разрез.

Наскоро шведски генетици успяха да убедят регулаторите, че растенията не се смятат официално за генетично модифицирани организми, в съответствие с изискванията на Европейския съюз, ако те не съдържат някаква "чужда ДНК". По този начин генетичните експерименти с CRISPR/Cas9 и отглеждането на генетично модифицирани растения с CRISPR/Cas9 вече не са забранени във всички страни от ЕС. Монсанто се надява, че специфичните характеристики на CRISPR/Cas9 ще помогнат на компанията да избегне някои от ограниченията, които са наложени на ГМО.

Технологията CRISPR / Cas9 позволява прецизно редактиране на ДНК. Тя е по-ефективна от стандартната техника на генетична модификация и с многократно по-ефективна от древните методи на "слепи" промени в генома с методите на селекцията, които са използвани в миналите векове. Благодарение на CRISPR/Cas9 учените не трябва да извършват селекция в продължение на стотици поколения, за да получат желания резултат - устойчивост на вредители или по-едър плод.

Мерки за безопасност

Институтът Броуд традиционно споделя резултатите от своите изследвания с академичната общност и нетърговски организации. Споразумението с "Монсанто" е първият случай, в който Институтът издава лиценз за комерсиално използване на генетични технологии в селското стопанство.

Решението не беше лесно. То дълго бе разглеждано от Комитета по етика и безопасност на института. Учените проучиха такива потенциални заплахи като безконтролното разпространение на гени (gene drive), когато съответните ДНК фрагменти бързо се разпространяват в популациите. Друг проблем е, че корпорацията може да използва технологията за производство на стерилни растения, принуждавайки фермерите да купуват нейната продукция всяка година

За да не се случи това Институтът Броуд постави редица условия за използването на технологията CRISPR/Cas9 (които може да прочетете тук). Те включват забрана за умишлено разпространение на гени в популациите и производство на стерилни растения. Освен това са ограничени определени модификации на тютюневите листа, които могат да увеличат зависимостта от тютюнопушенето. Да се редактира генома на тютюна е позволено само за научни цели и за производство на медицински протеини.

Краят на Монсанто

Името на компанията Монсанто стана нарицателно за фанатичните противници на ГМО. Ако пуснете търсене в интернет ще видите стотици карикатури с името на транснационалната корпорация. Стотици хора ходят на митинги с плакати, където Monsanto се изобразяват като чудовище, отравящо децата. Компанията е известна и с разработката на хербицид, който американската армия използва по време на Виетнамската война - "агент оранж" (Agent Orange).

Скоро хората, които мразят Монсанто, ще си отдъхнат. Преди две седмици, немският Байер обяви придобиването на "Монсанто" за 58.7 милиарда евро, което е на цена $ 128 на акция (44 % над пазарната цена). Бордовете на директорите на двете компании единодушно одобриха сливането. Между другото това е най-голямата сделка в историята на германската икономика.

Финализирането на сделката се очаква в края на 2017 година след необходимите инспекции от регулаторите. Очаква се немската фирма да се отърве от бранда "Монсанто", който е с толкова лоша репутация.

Естествено, изчезването на марката Монсанто няма да се отрази на разпространението на ГМО продукти. Ако регулаторите в 30 страни одобрят сливането, Байер и Монсанто съвместно ще контролират около 30 % от световния пазар на семена.