Най-бързата звезда в Галактиката бяга от термоядрена експлозия (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 06 март 2015 в 16:53 6508 0

Кредит NASA/ESA/P.Ruiz Lapuente (University of Barcelona)/S. Geier

Благодарение на телескопите Keck Observatory (W.M. Keck Observatory) и Pan-STARRS1 в Хавай, астрономите са открили звезда, която се движи с безпрецедентна скорост от 1200 километра в секунда или 2,70 милиона км в час; това е с около 750 километра в секунда по-бързо от средната скорост на звездите в галактиката ни.

Резултатите от изследването са описани в доклад, публикуван в списание Science.

Скоростта й е толкова висока, че звездата буквално се противопоставя на силата на гравитацията на Млечния път. За разлика от други свободни звезди-"пътешественици", учените открили, че това небесно тяло е "подгонено" от много мощен термоядрен взрив на свръхнова.

Те предполагат, че такива звезди обикновено се изхвърлят от нашата галактика в резултат на близка среща с супермасивната черна дупка в центъра на Млечния път. Често, когато бинарна система от звезди се приближи твърде бързо да масивна черна дупка, гравитационното поле на двойката се разпада - едната звезда пада в дупката, а другата се изхвърля с огромна скорост в междугалактическото пространство, като с прашка.

Екип астрономи от Европейската Южна Обсерватория, водени от Стивън Гайер (Stephan Geier), наблюдавал тази звезда, известна като горещо субджудже US 708, със спектрографа Ecellette и камерата на 10-метровия телескоп Keck II. Звездата е открита преди 10 години и изглежда, че е остатък от червен гигант, който е лишен от всичкия си водород, останало е само гъстото, горещо хелиево ядро с ​​маса от около една трета от нашето Слънце

Снимка: NASA/ESA/S. Geier

Учените измерват разстоянието до звездата и скоростта й на въртене - повече от 100 километра в секунда. След това сравняват измерванията с цифровия архив на Pan-SRARRS1 и изчисляват тангенциалната съставна на скоростта на звездата.

Комбинирайки всички измервания, екипът установил, че в момента звездата се движи със скорост от 1200 километра в секунда, която е много по-висока от скоростите на другите известни звездни пътешественици, скитащи из Млечния път. По-важното е, че траекторията на US 708 показва, че супермасивна черна дупка в центъра на галактиката ни не може да бъде причина за такава висока скорост.

Тялото на US 708 е бързо въртяща се компактна хелиева звезда, която най-вероятно е формирана при взаимодействието с друга звезда, т.е. първоначално е била част от ултра-компактна двойна система, обменяща хелий с масивно бяло джудже.

Thermonuclear Supernova Ejects Galaxys Fastest Star от Keck Observatory

В крайна сметка това съжителство е довело до термоядрен взрив на свръхнова тип Ia. Така суперджуджето  US 708 е изхвърлено и се е отправило на пътешествие с висока скорост в галактиката, а двойната система се е разпаднала. Високата скорост на въртене на US 708 потвърждава тази теория.

Резултатите от тези наблюдения доказват връзката между хелиевите звезди и термоядрените свръхнови. Независимо от факта, че ярките експлозии от тип Ia на супернови се използват за измерване на ускоряването на разширяването на Вселената, причините за тяхното възникване са все още ненапълно изяснени.

Звездата US 708 ще напусне Млечния път след около 25 милиона години, постепенно ще се охлади и ще се превърне в бяло джудже.