Открити са най-яркия квазар с най-масивната черна дупка

Наука ОFFNews Последна промяна на 26 февруари 2015 в 16:40 14544 0

Кредит Zhaoyu Li/NASA/JPL-Caltech/Misti Mountain Observatory

Това е впечатление на художник за квазара със супермасивната черна дупка в далечната Вселена.

Международен екип от учени под ръководството на астрономи от Пекинския университет и Университета на Аризона е открил в края на видимата Вселена най-яркия квазар, който се захранва от най-старата и масивна черна дупка. Научният колектив е обявил своите резултати в списание Nature на 26 февруари.

Откриването на този обект, известен като SDSS J0100 + 2802, маркира важна стъпка в разбирането на това как се формират квазарите, най-мощните и най-ярки обекти във Вселената.

Квазарите са открити за първи път през 1963 г. и са най-ярките обекти извън нашата галактика Млечен път. Те излъчват огромни количества енергия в космоса, докато свръхмасивна черна дупка в центъра им засмуква вещество от тяхното обкръжение.

Благодарение на новото поколение дигитални инструменти астрономите са успели да открият повече от 200 хиляди квазари, чиято възраст започва от 0,70 милиарда година след Големия взрив.

Известно е, че те са възникнали в най-ранната епоха, само след 875 милиона години след Големия взрив, който се е случил преди 13.7 милиарда години.

Квазарът SDSS J0100 + 2802 с централна черна дупка с маса 12 милиарда слънца и светимост, колкото 420 милиарда слънца се намира на около 12,8 милиарда светлинни години от Земята.  Новият квазар е 7 пъти по-ярък от най-отдалечения досега известен квазар, който се намира на разстояние 13 милиарда светлинни години.

"За сравнение, нашият Млечен път има в центъра си черна дупка с маса само 4 милиона слънчеви маси - заяви Сяохуй Фан (Xiaohui Fan), автор на изследването и професор по астрономия. - "А черната дупка на този квазар е 3000 пъти по-масивна".

Откриването на SDSS J0100 + 2802 поставя някои въпроси пред астрофизиката за растежа на черните дупки, звезди и галактики в ранната Вселена. За възрастта си, тази черна дупка е невероятно огромна, защото, за да се постигне такъв размер, би трябвало да поеме големи количества от веществото на междузвездната среда и да се обедини с други големи черни дупки. А такова изобилие на вещество в ранната Вселена не е имало.

Изследователите предполагат, че образуването на квазара трябва да се отнесе скоро след края на епохата на рейонизация. която настъпва няколко стотин милиона години след Големия взрив. Рекомбинацията (рейонизацията) е процес, при който йоните се превръщат в неутрални атоми или молекули. През тази епоха изгряват първите звезди, Вселената става прозрачна за фотоните и започва да изглежда на това, което виждаме и днес.

Новооткритият квазар SDSS J0100 + 2802 с най-масивната черна дупка е с най-висока интензивност на светене сред всички известни далечни квазари. Снимка: Zhaoyu Li/Shanghai Observatory

Учените са открили квазара през 2013 г. с 2.4-метровия телескоп в Лицзян, разположен в китайската провинция Юннан. Китайските астрономи са успели да измерят температурата, йонизацията, както и съдържанието на метал в междугалактическата среда в ерата на рейонизацията, благодарение на ултраяркия квазар.

След първоначалното откритие, към яркия обект са насочили вниманието си още два телескопа в южната част на Аризона: 8,4-метровият Голям бинокулярен телескоп (Large Binocular Telescope - LBT) в обсерваторията Маунт-Греъм и 6,5-метровият Многоогледален телескоп (Multiple Mirror Telescope - MMT) на планината Хопкинс.

Те са помогнали на учените да измерят разстоянието и масата на черната дупка. Тогава 6,5-метровият Магеланов телескоп (Magellan Telescope - GMT) в чилийската обсерватория Лас-Кампанас и 8,2-метровият телескоп Джемини север (Gemini North Telescope) в Мауна-Кеа на Хаваите подтвърдили резултатите.

Но изследването на впечатляващия квазар все още не е приключило. За да се хвърли светлина върху физическите процеси, които са довели до образуването на най-ранните свръхмасивни черни дупки, изследователският екип планира да проведе серия от наблюдения с помощта на няколко международни телескопи, включително космическия телескоп Хъбъл и космическата рентгенова обсерватория Чандра.

"Този ултраярък квазар и свръхмасивна черна дупка може да се превърнат в уникална лаборатория за изследване на образуването на галактиките около най-масивните черни дупки в ранната Вселена." - заяви професор Фан.