Най-интересното, което се случи тази седмица

22 - 29 ноември 2015

Наука ОFFNews Последна промяна на 29 ноември 2015 в 11:00 8668 1

През изминалата седмица (22 - 29 ноември 2015), на 25 ноември се навършиха 100 години, откакто Алберт Айнщайн представи своя доклад "Die Feldgleichungen der Gravitation" (Уравнение на гравитационното поле), определена като рожден ден на Общата теория на относителността (ОТО).

Айнщайн, Хокинг, Азимов обясняват теорията на относителността (видео)

Въпреки очевидната си простота (на вид не е по-сложно от закона за запазване на енергията), уравнението на гравитацията е написано на езика на тензорния анализ и заради това да се обясни "простичко" е почти невъзможно. Но в последните 100 години много талантливи хора все пак се опитват да го направят. Представяме ви най-успешните опити да се обяснят основите на Теорията на относителността както от Айнщайн, Хокинг, Кип Торн (Интерстелар), Азимов.

Тази седмица се опитахме да обясним Хипотезата на Риман.

Хипотезата на Риман за лаици

Това е една задача, която 150 години, най-големите умове в математиката не успяват да решат и доказателството й е определено като една от "задачите на хилядолетието" от Института Клей и съответно дава 1 млн. долара за математика, който успее в това предизвикателство.

Предизвикателство бе и да се формулира в какво се състои самата Хипотеза на Риман по начин, разбираем за нематематици, защото в същността си е една трудна за разбиране математическа теория.

Най-интересните новини от космоса бяха:

Земята има "коса" от тъмна материя - Около планетите на Слънчевата система съществува тъмна материя под формата на дълги нишки, според ново проучване.Друг основен извод от тези компютърни симулации е, че промените в плътността във вътрешността на нашата планета - вътрешно ядро, външно ядро, мантия и земна кора - ще бъдат отразени в нишките тъмна материя. Те ще се имат "огъвания" в местата, съответстващи на преходите между различните слоеве на Земята. Така се появява теоретичната възможност учените, използвайки влакната студена тъмна материя, да определят слоевете на всяко планетарно тяло и например да определят дълбочината на океаните под ледените луни.

Нови необясними сигнали от космоса. Австралийският телескоп Parkes е записал пет бързи радиоимпулса, при това единият сигнал бил двоен, което не е наблюдавано по-рано."Бързи радиоимпулси" се наричат единични радиоимпулси с огромна мощност, сравними с радиацията на Слънцето за един милион години.

Има ли връзка между наклона на лунната орбита и златото на Земята  На пръв поглед - никаква. Но според изследване на френски учени се оказва, че и наклонът на орбитата на Луната, който води до редките лунни и слънчеви затъмнения, и благородните метали в земната кора имат една и съща причина.

Blue Origin успя да приземи ракета за многократна употреба вертикално, което е наистина впечатляващо постижение на компанията за космически туризъм, но предизвика язвителни реплики в Twitter между нейният собственик, Джеф Безос и основателя на SpaceX Илон Мъск. Това даде повод да се опитаме да отговорим Защо не може да се сравняват космическите апарати New Shepard и Falcon 9.

А тази седмица обект на особено внимание бе и едно микроскопично животинче, единственото, което може да издържи суровите условия на открития космос - бавноходката.

Бавноходката краде гени от други видове Учените за пръв път са секвенирали целия геном на бавноходката, наричана още водна мечка. Оказва се че странните малки същества имат най-голямото количество чужди гени сред всички животни изучени до сега - или казано по друг начин, грубо около 1/6 от генома на бавноходката е откраднат от други видове. Трябва да признаем, че на фона на всички странности на това животно, подобно откритие не бива да ни изненадва.

Древна ДНК разкрива как земеделието е променило височината, метаболизма и цвета на кожата ни

За пръв път, учени са анализирали древна ДНК, изолирана от хора живели по време и след появата на земеделието, което е позволило да се установи как геномът на нашите предци се е променил в резултат на промените в начина на живот на човешкото общество

Любопитно е, че японски учени са успели да установят коя област на мозъка отговаря за формирането на чувството на щастие и да го измерят количествено. (Отговарящият за щастието участък на мозъка е намерен от японски учени).

И тревожната новина от далечна Бразилия за една чудовищна екокатастрофа:

Токсичната кал от бразилски язовир достигна Атлантическия океан

Застрашени са редки видове - делфини, китове и кожести костенурки, обитаващи водите на Атлантически океан близо до устието на реката Риу Досе. Заплахата идва от токсичните отпадъци донесени от реката след разкъсването на две от стените на огромно хвостохранилище в Бразилия.

Бурните събития в общественият живот не могат да не засегнат и да не предизвикат отзвук и в специфичната област на науката. Защото не можем да останем безразлични, когато се надигат сили, които тласкат човечеството към средновековието против знанието и прогреса.

Все пак параноята, засегнала както много обикновени хора, така и политици, доведе до призиви за намаляване на личната свобода, за да се увеличи безопасноста след терористичните актове във Франция. Но дали мерките са адекватни? Все пак Изпълнителите на терористични нападения в Париж са общували със SMS без шифроване. Чудесно е, че Хакери разбиха сайт на ИДИЛ и сложиха реклама за успокоителни - с един подходящ призив за спокойствие, което наистина би дошло добре за всички.

Много вълнения предизвика изследването на двама белгийски професора по физика относно твърденията на турската и руската страна за инцидента с руския бомбардировач. Те доказаха, че едно са политическите изявления, друго е физиката: Физици: За сваления руски самолет лъжат и руснаци, и турци.

29.11 2015 в 18:00

Златни сте!
От тежкото злато :-)
Продължавайте - успешно и приятно!
...