26 ноември 2020

Нови снимки на парчетата на разбития на Марс "Скиапарели"

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 ноември 2016 в 11:59 36610
Снимка: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Европейската космическа агенция (ESA) публикува нова серия кадри от мястото на падането на "Скиапарели" - спускаемия модул на мисията "ЕкзоМарс". В цветните изображения се виждат нови подробности.

Снимките са направени от камерата High Resolution Imaging Science Experiment, разположена на борда на орбиталния космически кораб на НАСА Mars Reconnaissance Orbiter на 1 ноември 2016 г.

Благодарение на добавянето на няколко снимки, заснети с помощта различни филтри, станаха по-добре различими някои детайли на публикуваните преди седмица изображения. Така серията от бели петна около ударния кратер, според учените, не е шум, а реални обекти. Най-вероятно те представляват фрагменти от "Скиапарели".

В снимките може да се види самата сонда (горната снимка), парашута (долу вляво) и защитния механизъм на "Скиапарели" (долния десен ъгъл на изображението).

Снимка: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

За тази седмица, изминала след предишните снимки, се е променила формата на парашута, с който се спускаше модулът. Според специалистите, най-очевидното обяснение е отместване заради марсианския вятър.

На 19 октомври 2016 година "Скиапарели" навлезе в атмосферата на Марс и вероятно поради софтуерни грешки, се разби при опит да кацне. Реактивните двигатели, които трябваше да забавят апарата близо до повърността, бяха изключени на височина 2-4 км. Като резултат модулът се разби в Марс със скорост над 300 км/ час.

Основната цел на "Скиапарели" е да се тества технологията за кацане на Марс за следващата мисия "ЕкзоМарс 2020", когато на повърността на Червената планета трябва да се спусне марсоход. Както се отбелязва от представителите на ЕКА, апаратът се е справил с тази цел, предавайки необходимите им данни.