23 февруари 2020
  •  Говорят медиците

Орел издига лисиче, хванало заек. Какво е клептопаразитизъм (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 май 2018 в 15:40109940

Двама фотографи стават свидетели на неочакван спектакъл, докато наблюдават млади лисици в Историческия парк на остров Сан Хуан (San Juan Island Historical Park) в щата Вашингтон.

Пред очите им се случва една епична битка между лисица, орел и заек.

Кевин Еби (Kevin Ebi) и Захари Хартжи (Zachary Hartje) наблюдават цял ден как група млади червени лисици си играят и подремват, но когато настъпва здрач, животните започват да ловуват.

Една от лисиците хваща заек, но докато доволно се оттегля с плячката си, неочакван конкурент се спуска от небето. И всички - и наблюдателите, и нищо неподозиращата лисица - са изненадани.

Огромен белоглав орел се опитва да открадне вкусната вечеря на лисицата, хващайки заека за гърдите. Така птицата издига и заека, и лисицата - която не иска да пусне плячката си - високо в небето. След напрегната борба във въздуха, на 6 метра височина, малката лисица пада на земята.

Може да видите това във видеоклипа долу.

Еби написва подробен отчет за събитието в своя блог "Living Wilderness" , където може да разгледате някои от неговите невероятни снимки на инцидента.

"Не се притеснявайте - лисицата е добре", успокоява читателите си. "Тя се съвзе от схватката и продължи да си играе с другите лисици".

Според Еби това събитие е доста рядко срещано в парка, тъй като около 97% от диетата на орлите се състои от риба и по-малки птици. Зайците не са първият избор за лисиците, които предпочитат плодове, насекоми и полевки.

Тогава колко е обичайно белоглав орел да открадне плячка от друго същество? Оказва се, че всъщност не е чак толкова странно. Известно е, че грабливите птици се хранят с храна от други птици като орли рибари и соколи. Докато кражбата от лисица е може би по-рядка гледка, тези птици дори могат да станат плячка на вълци и койоти .

Феноменът на плячкосване на плячката се наблюдава при различнивидове в животинското царство и е технически известен като клептопаразитизъм. Един от най-известните примери са птиците дронго от пустинята Калахари, които следват навсякъде бандите сурикати. Те помагат на сурикатите, като ги предупреждават за опасност, но ако животните са хванали нещо вкусно като ларва, скорпион или гущер, птиците надават фалшив сигнал за тревога. Сурикатите пускат храната и се разбягват, позволявайки на птиците да откраднат вкусната храна.