21 юли 2018
  •  Говорят медиците

Открит е най-важният ген за имунитета с история на 500 милиона години

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 юли 2018 в 14:1421300
Генът C6orf106 Снимка: CSIRO

Oбявено е откриването на ген, който играе важна роля в имунния отговор към инфекции и други заболявания от изследователи от Австралийската национална научна агенция CSIRO.

Статия за откритието е публикувана в Journal of Biological Chemistry.

Новият ген е наречен C6orf106 или съкратено С6. Той съществува от 500 милиона години и участва в синтеза на т. нар. цитокини. Тези малки сигнални протеини регулират функционирането на имунната система и имат антивирусна активност.

Оказа се, че C6 регулира този процес като в подходящото време "отключва" синтеза на някои цитокини, така че имунитетът да не излезе извън контрол.

Цитокините, чието производство се регулира от С6, участват в биохимията на заболявания като ревматоиден артрит, рак и диабет.

Терминът "цитокин" е получен от комбинация от две гръцки думи - 'цито', което означава клетка и 'кинос' - движение. Цитокините са молекули за клетъчна сигнализация, които подпомагат комуникацията между клетките при имунните отговори и стимулират движението на клетките към местата на възпаление, инфекция и травма. Източник: integrativepro

"Въпреки че човешкият геном бе за първи път напълно секвениран през 2003 г., има още хиляди гени, за които знаем много малко. Интересно е да се разбере, че С6 съществува повече от 500 милиона години, запазва се  и преминава от простите организми в човека. Но едва сега имаме представа за неговата важност", заяви д-р Ребека Амброуз (Rebecca L. Ambrose), един от съавторите на работата.

Между другото, според авторите, предложеното название на гена отразява единствено местоположението му в генома и не е свързано с функцията му, така че учените приканват тези, които желаят, да предложат име за един от ключовите гените на имунната система.