Открита е сигнализираща молекула, която мощно стимулира растежа на косата

Ваня Милева Последна промяна на 04 юли 2022 в 00:01 9800 0

Чрез механизма SCUBE3/TGF-β се регулира функцията на мезенхимната ниша в космения фоликул. Кредит: Developmental Cell (2022). DOI: 10.1016/j.devcel.2022.06.005

Изследвайки сложния механизъм на растежа на косата, учени правят ключово откритие относно поведението на важни клетки във фоликулите. Проучването разкрива неизвестната досега роля на сигнализираща молекула, наречена SCUBE3, която мощно стимулира растежа на косата и може да даде началото на лечение на косопада и при мъжете, и при жените.

Клетките в основата на това изследване са известни като клетки на дермалната папила, които се намират в космените фоликули и помагат да се определи колко бързо и колко гъста и дълга коса ще израсте. Тази роля поставя клетките на дермалните папили в центъра на голяма част от усилията за разработване на нови лечения за косопад, а изследванията, демонстриращи как те могат да бъдат произведени от стволови клетки откриват някои обещаващи възможности.

Проучването на изследователи от Калифорнийския университет, Ървайн (UCI), публикувано онлайн наскоро в Developmental Cell, определя точния механизъм, чрез който клетките на дермалните папили стимулират нов растеж. Макар добре да е известно, че клетките на дермалните папили играят основна роля в контролирането на растежа на косата, генетичната основа на включените активиращи молекули е недостатъчно разбрана.

„В различни периоди от жизнения цикъл на космения фоликул едни и същи клетки на дермалните папили могат да изпращат сигнали, които или поддържат фоликулите латентни, или предизвикват растеж на нова коса“, обяснява д-р Максим Пликус (Maksim Plikus), професор по развитие и клетъчна биология на UCI и съавтор на изследването. „Разкрихме, че сигнализиращата молекула SCUBE3, която клетките на дермалните папили произвеждат естествено, е пратеникът, използван, за да „каже“ на съседните стволови клетки на косата да започнат да се делят, което предвещава началото на нов растеж на косата.“

Производството на активиращи молекули от клетките на дермалните папили е важно за ефективния растеж на косата при мишки и хора. При хора с андрогенна алопеция клетките на дермалните папили функционират неправилно, което значително намалява активиращите молекули, които нормално  са в изобилие. За това изследване е разработен моделна мишка с хиперактивирани клетки на дермалните папили и прекомерно окосмяване, което може да улесни повече откритията относно регулирането на растежа на косата.

Космени фоликули

Растежът на космения фоликул се стимулира от сигналите на дермалната папила (DP), активирайки изпъкналите стволови клетки (Bu), за да образуват отделните линии на космения фоликул (HF). Няколко концентрични слоя съставят HF. Външният и базален слой, наречен външна коренова обвивка (ORS), поддържа контакт с базалния слой на междуфоликуларния епидермис (IFE). В основата на HF матричните клетки (Mx) представляват силно пролиферативните клетки, които се диференцират в концентрични пръстени, които създават ствола на косъма (HS) и неговия канал, вътрешната обвивка на корена (IRS) и придружаващия слой. HF съдържа и мастната жлеза (SG), която произвежда водоустойчивия себум.

Използвани съкращения: Bu: издути стволови клетки, Der: дерма, DP: дермална папила, IFE: междуфоликуларен епидермис, IRS: вътрешна обвивка на корена, HF: космен фоликул, HG: зародиш на косъма, HS: ствол на косъма, IRS: вътрешен корен обвивка, Mx: матрични клетки, ORS: външна обвивка на корена, SG: мастна жлеза.

„Изучаването на този миши модел ни позволи да идентифицираме SCUBE3 като неизвестната досега сигнална молекула, която може да предизвика прекомерен растеж на косата“, разказва водещият съавтор Индзъ Лиу (Yingzi Liu), постдокторант изследовател от UCI в областта на биологията на развитието и клетките.

Допълнителните тестове потвърждават, че SCUBE3 активира растежа на косата в човешките фоликули. Изследователите микроинжектират SCUBE3 в кожата на мишка, в която са трансплантирани фоликули на човешки скалп, предизвиквайки нов растеж както в спящите човешки, така и в околните миши фоликули.

„Тези експерименти осигуряват доказателство за принципни данни, че SCUBE3 или производни молекули са обещаващи терапевтични средства срещу косопад“, отбелязва водещият съавтор Кристиан Гереро-Хуарес (Christian Guerrero-Juarez), постдокторант математик от UCI.

В момента има две лекарства на пазара - финастерид и миноксидил - които са одобрени от Администрацията по храните и лекарствата за андрогенна алопеция. Финастерид е одобрен за употреба само при мъже. И двете лекарства не са универсално ефективни и трябва да се приемат ежедневно, за да поддържат клиничния си ефект.

„Има силна нужда от нови, ефективни лекарства срещу косопад и естествено срещащи се съединения, които обикновено се използват от клетките на дермалните папили, представляват идеални кандидати от следващо поколение терапии“, заявява Пликус. „Нашият тест в модела за трансплантация на човешка коса потвърждава предклиничния потенциал на SCUBE3.“

Справка: Yingzi Liu et al, Hedgehog signaling reprograms hair follicle niche fibroblasts to a hyper-activated state, Developmental Cell (2022). DOI: 10.1016/j.devcel.2022.06.005