21 септември 2019
  •  Говорят медиците

Открити са червеи, които могат да ядат стиропор

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 октомври 2015 в 08:2769861
Това, че червеи могат да ядат стиропор, е знак за надежда, че съществуват решения на замърсяването с пластмаси. Снимка: Wei-Min Wu

Червеи, които могат да се хранят с пластмаса, включително стиропор - това откритие може да помогне за решаването на глобалните проблеми със замърсяването.

Вей-Мин Ву (Wei-Min Wu) и екипът му от Станфорд в сътрудничество с изследователи в Китай, са работили с брашнени червеи (ларви на брашнените бръмбари - Tenebrio molitor). В лабораторията на учените 100 червея са изяждали по 34-39 милиграма стиропор и други полимери на ден. Организмът на червеите превръщал около половината от изядената пластмаса във въглероден диоксид, което е почти същото, както при използване на обикновена храна.

Останалият въглерод е преработен от червеите до биоразградими фрагменти, които приличат на ситни заешки екскременти.

"Червеите, хранени само с стиропор са толкова здрави, колкото и тези, които били на нормален хранителен режим, а техните отпадъци могат безопасно да се използват като почва за земеделски култури." - обяснява Ву пред изданието на Станфордския университет.

"Нашите резултати отварят нови възможности за решаване на глобалния проблем със замърсяването с пластмаси", заяви Ву.

Резултатите, публикувани в списание ACS Environmental Science and Technology, са първите, които предоставят подробни данни за бактериалното разграждане на пластмасата в стомаха на животни. Сега учените се опитват да разберат как бактериите в стомаха и червата на червеите разграждат пластмасите, както и да създадат изкуствено по-мощни ензими, способни да разграждат пластмасовите отпадъци.

По-рано Вей-Мин Ву и колегите му са установили, че в стомашно-чревния тракт на ларвите на индийския брашнен молец (Plodia interpunctella) има микроорганизми, способни да разграждат полиетилен. Новото изследване е още по-важно за защитата на околната среда, защото за стиропорът преди това се смяташе, че не може да бъде разграден биологично.

Бъдещите планове на учените са да открият морски организми с подобни на червените способности, тъй като пластмасовите отпадъци са най-опасни именно за живите организми, населяващи океаните.

пена 02.10 2015 в 16:59 1