13 ноември 2019
  •  Говорят медиците

По-умните хора имат по-малко връзки между невроните в мозъка си

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 май 2018 в 11:3251890
Снимка: Pinterest

Научната работа, която събра , разкри необичаен модел: хората с голям индекс на IQ имат по-малко връзки в мозъчната кора

Колкото по-интелигентен е един човек, толкова по-малко връзки има между невроните в мозъчната му кора. Това е резултат от проучване, проведено от невроучени, съобщава ScienceDaily.

Проучването, публикувано в Nature Communications, е проведено с помощта на специфична техника за изобразяване на невроните, която осигурява поглед в "окабеляването" на мозъка на микроструктурно ниво.

Невроучените - специалисти от Университета в Ню Мексико, Хумболтския университет в Берлин и Института за биомедицински и екологични изследвания в Лос Анджелис - анализират мозъците на доброволците от две групи. Първата се състои от 259 души на възраст между 18 и 40 години, а втората - 498 човека, чията възраст варира от 22 до 36 години.

Анализът на морфологията на невроните се провежда с дифузионен магнитен резонанс (neurite orientation dispersion and density imaging). Този неинвазивен метод позволява на учените да измерят броя на дендритите в мозъчната кора. Всички участници полагат и тест за интелигентност. Учените сравняват резултатите от двете измервания и заключават, че хората с по-висок индекс IQ имат по-малко връзки между невроните в кората.

Използвайки независима, обществено достъпна база данни, съставена по проекта Human Connectome, екипът потвърди тези резултати на втора извадка от около 500 души.

Дендитична плътност в сивото вещество. Nature

Новите констатации дават обяснение на противоречивите резултати, събрани за интелигентността досега. Например, преди бе установено, че интелигентните хора е по-вероятно да имат по-големи мозъци. "Предположението е, че по-големите мозъци съдържат повече неврони и следователно притежават повече изчислителна мощ", заяви Ерхан Генч (Erhan Genç). Други проучвания обаче показват, че въпреки сравнително големия брой неврони, мозъците на интелигентните хора демонстрират по-малко невронна активност по време на тест за интелигентност, отколкото мозъкът на по-малко интелигентни индивиди.

"Мозъците на интелигентните притежават редки, но ефективни невронни връзки", заключава Ерхан Генч. "По този начин те показват  високи интелектуални резултати при ниска невронна активност".