Птиците Лира имитират звуци, за да подлъжат женските да се чифтосат с тях (видео)

Мамят ли мъжките птици Лира, за да спечелят партньорка? Изглежда, че да, казват изследователите.

Ваня Милева Последна промяна на 26 февруари 2021 в 09:35 9281 0

Мъжкият извършва брачен танц на "мястото за чифтосване" в гората, за да впечатли женската. Кредит: Tessy Amesreiter

Птиците Лира са известни със своите имитаторски способности, но ново проучване показва, че техните песни може да са манипулативни.

Установено е, когато женска птица Лира опитва да остави мъжкия, който желае да се чифтоса с нея, той имитира звука на ято птици, подаващи сигнали, че наблизо има хищник.

„Когато женската се опитва да го напусне, смятаме, че мъжкият се опитва да каже „мила, навън е опасно. Остани тук с мен!““, разказва водещият автор на изследването Анастастейша Далзиел (Anastasia Dalziell) от Университета в Уолонгонг.

Птици Лира или птици лъжци?

Д-р Далзиел и колегите й записват звуците на птиците Лира в Сините планини край Сидни и гората Шербрук в щата Виктория, Австралия. Първоначално те изследват ефектната мимикрия на мъжките.

„[Тя включва] имитации на сив сврачков дрозд, златни свирци (Pachycephala pectoralis), кукабури, камшични птици - красиви, лирични и гръмки“, разказа Далзиел.

Екипът поставя камери около местата за чифтосване - кръгли голи земни „сцени“, разчистени от мъжки птици Лира, където те изпълняват своите ритуали за размножаване.

Когато женската пристигне, мъжкият обръща опашката си над главата, разпъва перата си и пее куп оригинални песни на птиците Лира.

„Той изпълнява обичайно специална музикално-танцова програма от три песни, всяка свързана с уникален набор от танцови движения“, разказва д-р Далзиел.

По-често обаче женската си тръгва преди чифтосването и всеки път, когато се е случвало в експеримента, мъжкият рязко сменя мелодията.

"В момента, в който тя слиза от мястото за чифтосване, той спира да изпълнява своите песни".

Д-р Далзиел съобщава, че вместо това той започва да пее "шумна", далеч по-малко разнообразна песен.

Мъжката птица Лира привлича женската и се опитва да я задържи като променя мелодията на песните си. Кредит: Alex Maisey

Изследователите анализират честотите на шумната мелодия и установяват, че съвпада акустично с отличителния звук за „мобинг“.

Мобингът е анти-хищническо поведение, в което участват няколко вида птици, макар и действащи в различни стилове. Поведението се задейства, когато една птица, обикновено малка, подаде аларма за присъствието на хищник, като змия или котка. Други се присъединяват към припева и тормозят хищника по различни начини, за да се опитат да го накарат да си отиде.

Впечатлението, което създава със звуците си мъжката птица Лира за това ято е пълно с различни призиви на множество видове, които се смесват помежду си, и дори включва имитация на пърхащи крила на малки птици.

"Това е много странно", коментира д-р Далзиел.

Предишни изследвания показват, че други видове птици, а също и антилопи, използват фалшиви алармени повиквания в своя полза, но вокализациите на птиците Лира са "изключително сложни", отбелязва д-р Далзиел.

„Няма нищо подобно в литературата на животно, имитиращо цяла екологична сцена".

За да проверят откритията си, изследователите възпроизвеждат различни птичи звуци на пойни птици, живеещи в местообитанието на птиците Лира.

Това включва птици Лира, които имитират песните на други птици, участващи в мобинг, и запис на истински хор на ято птици, защитаващо се от хищник.

Екипът забелязва, че пойните птици са привлечени от източника на звука както във фалшивите, така и в истинските записи, точно както биха го направили за реален мобинг.

„От поведението им личи, че не могат да направят разликата“, подчертава д-р Далзиел.

Д-р Далзиел и колегите й  казват, че най-вероятното обяснение за перфектната имитация на мъжкия е, че той се опитва да заблуди женската, като й внущи, че е твърде рисковано да напусне чифтосването или ухажването.

С други думи, изглежда, че е тактика за задържане на женските да останат достатъчно дълго, за да бъдат заплодени.

Мъжка птица Лира. Кредит: Alex Maisey

Полов подбор

Теорията за половия подбор е популяризирана от Чарлз Дарвин, бащата на теорията на еволюцията.

Като част от теорията за половия подбор, Дарвин предлага идеята, че „вкусът към красивото“ движи размножаването. Например, много мъжки птици показват ярки, цветни пера като начин да примамят женските да се чифтосват.

Констатациите на изследователите обаче всъщност подкрепят друга конкурентна идея: хипотезата за сензорния капан, когато „единият пол използва измамна мимикрия, за да манипулира противоположния пол за чифтосване“, пишат авторите на изследването.

Хипотезата на сензорния капан твърди, че сложните сексуални сигнали - като имитациите на мъжката птица Лира на мобинг - се появяват в резултат на „антагонистична коеволюция“.

Ето как работи: Мъжките имитират други видове чрез своите вокализации, за да привлекат женски пойни птици.

Женските от своя страна стават по-умни, приспособявайки се към мимиката на мъжкия. Тази адаптация принуждава мъжките да произвеждат все по-сложни сигнали, за да подлъжат женската да се чифтоса, което води до конкурентна ситуация, която изследователите са нарекли „коеволюционна надпревара във въоръжаването“.

„По този начин разработването на сложните вокализации на птици, които наричаме „песен“, може да бъде предизвикано от конфликт между половете, а не от предпочитанието на жената към мъжката екстравагантност“, предполага изследването.

Изследователите също така предполагат, че тези сложни вокализации биха могли да бъдат индикация за когнитивното функциониране на по-високо ниво при птиците Лира, което надгражда нормалното вокално умение, открито при повечето пойни птици.

Като част от брачния си танц, мъжката птица Лира поставя опашката над главата си. Кредит: Alex Maisey

Един особен аспект от поведението на мъжките птици Лира все още озадачава изследователите.

При своите полеви проучвания учените забелязват, че мъжката птица Лира покрива лицето на женската птица Лира, вероятно като начин да й попречат да открие измамата.

Този въпрос - и други, като например как тази мимикрия в крайна сметка е от полза за мъжките птици Лира - все още остава без отговор.

Изследователите предлагат да се направи кръстосано сравнение на сексуалната мимикрия в животинското царство.

Например, антилопите топи също издават призиви тип „фалшива аларма“, когато потенциалните партньори ги напуснат. По същия начин азиатските царевични молци наподобяват звуците на хищни прилепи, което кара женските да замръзнат, давайки на мъжкия възможност за секс.

Засега можем да добавим това изследване към непрекъснато нарастващия списък със странни сексуални поведения.

Справка: Male lyrebirds create a complex acoustic illusion of a mobbing flock during courtship and copulation
Anastasia H. Dalziellet al.
Current Biology, Published:February 25, 2021, DOI: https://doi.org/10.1016/j.cub.2021.02.003