26 септември 2020

Ще се продават човешки уши, отглеждани на гърба на плъхове

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 януари 2016 в 09:58 55601
Снимка: University of Tokyo & Kyoto University

Изкуствени уши ще могат да бъдат отглеждани по поръчка и трансплантирани на човек в следващите 5 години. Това съобщават японски учени, които наскоро успяха да отгледат човешко ухо на гърба на плъх.

Технологията, разработена от специалисти от Университетите в Токио и Киото, ще се използва при деца, родени с лицеви малформации, както и възрастни хора, претърпели злополука, съобщава IFLScience.

В момента "ново" ухо се пресъздава от хрущял, взет от ребрата на пациента. Необходимо е да се извършат няколко операции, а периодът на възстановяване е болезнен, дълъг и сложен.

Предложеният от японците метод изисква като изходен материал само малка клетъчна проба - диференцирани клетки, които са препрограмирани, тоест учените са индуцирали *плурипотентни стволови клетки (iPS cells), за да отгледат ушния хрущял.

*Плурипотентните стволови клетки често са определяни като истински стволови клетки, тъй като единствено те имат свойството да се специализират в почти всички видове тъкани в организма. Това означава, че поставени при правилните обстоятелства, стволовите клетки, изолирани от ембрион, могат да се развият в каквито и да било други клетки.

От културата след това учените са отгледали хрущялна тъкан в лабораторни условия, от която били създадени малки сферички. Те се поставят в пластмасова тръба с диаметър три милиметра и три такива тръби са огънати във формата на ухо. Два месеца по-късно тези тръби се разтварят и в резултат на гърба на животното остава 5-сантиметров орган.

Японските учени казват, че готовото ухо е жизнеспособно и може да се развива заедно с детето.

Подобна технология, отглеждане на ухо на гърба на плъх, не се показва за първи път. През 2013 г. екип на General Hospital в Бостън, Масачузетс, са използвали говежди колаген и клетки от овце, за да отгледат ухо на рамка от титанова тел.

spirit 26.01 2016 в 14:32 1
Цветанов дали си е поръчал няколко чифта?