Силно патогенна епидемия от птичи грип: Кои видове птици са „суперразпространители“

Ваня Милева Последна промяна на 25 май 2022 в 00:01 7154 0

Мъртва птица
Кредит: Piqsels

Ново проучване от изследователи от Университета Тъфтс описва кои видове са суперразпространители на птичи грип.

„Научната общност е свикнала да говори за грипните вируси, поразяващи птиците, но птиците като група е невероятно разнообразна, това са животни с различна естествена история, физиология и анатомия“, отбелвзва Джонатан Рънстадлер (Jonathan Runstadler), професор и ръководител на катедрата по инфекциозни заболявания и глобално здраве във факултета по ветеринарна медицина Къмингс към Университета Тъфтс.

Рънстадлер е един от авторите на ново изследване, публикувано преди дни (19 май 2022 г.) в списание PLOS Pathogens, което разглежда базиран на данни преглед на грипните вируси, циркулиращи сред различни групи птици, и характеризира кои видове птици участват в разпространението на вируса, докато в момента силно патогенен щам на птичи грип се разпространява в Северна Америка.

Вирджински бухалПо време на настоящата епидемия от високопатогенен птичи грип, вирджинските бухали са сред видовете, които са дали положителна проба. На снимката: вирджински бухал, лекуван в Tufts Wildlife Clinic през 2019 г. (за наранявания, несвързани с птичи грип). Кредит: Alonso Nichols/Tufts University

Тази линия на птичия грип възниква около 1996 г. и е открита за първи път в домашна гъска в Китай. Вирусът мутира и се задържа и първата голяма епидемия сред диви птици се случва около 2005 г. в голяма влажна зона в Централна Азия. Последващите промени във вируса довеждат до разпространението на вируса в САЩ през 2014 г. през северозападната част на Тихия океан, което засяга сериозно американските птицеферми и принуждава убиването на около 40 милиона пуйки и пилета като контролна мярка.

Птичи грип

Подтипът на грипния вирус А H5N1 (A/H5N1) е подтип на вируса на грип А, който може да причини заболяване при хора и много други животински видове. Един адаптиран към птиците щам на H5N1, наречен HPAI A(H5N1) за високопатогенения вирус на птичи грип от тип А от подтип H5N1, е високопатогенният причинител на грип H5N1, известен като „птичи грип“.

„Това бе голям удар“, разказва Никъла Хил (Nichola Hill), водещ автор на статията и асистент по биология в Масачузетския университет в Бостън, който работи в лабораторията на Джонатан Рънстадлер близо пет години. „След като приключи, знаехме, че има голяма вероятност огнището да се случи отново. Чувствахме, че трябва да разгледаме дългосрочни исторически данни, за да открием закономерности и да определим кои птици реално движат глобалното разпространение. Така че сравнихме птиците в по-фин таксономичен мащаб от предишни проучвания като диви патици, чайки, наземни птици и гъски с домашни птици като пилета, и стигнахме до някои наистина интересни открития."

Изследванията на Хил и Рънстадлер установяват, че предишното предположение, че патиците като зеленоглавите патици са  суперразпространители на птичи грип, заразявайки както диви, така и домашни птици, че в общи линии е вярно. Дивите патици са мощни разпространители на вируса и съдействат за еволюцията му. Те могат да пренасят силно патогенни щамове и да са напълно асимптоматични, освен това плуват и летят, и могат да пренасят вируса по различни начини, включително в местни водоеми.

Но има и други птици, които играят по-съществена роля в предаването на вируса.

„Когато разгледахме кои птици са отговорни за разпространението сред домашните птици, уликите сочеха към дивите гъски“, ​​разказва Хил. „Трябва да разберем защо по отношение на тяхната патология, имунитет, поведение и екология."

Западни брегобегачиЗападни брегобегачи (Calidris mauri) по време на масовата миграция през Кордова, Аляска – ключов обект за изследване в статията. Кредит: Wendy Puryear

Един екологичен фактор, който може да играе роля, е, че гъските са пасишни и се чувстват добре в градовете и селскостопанските райони. Много видове гъски в Северна Америка и Европа се считат за вредни.

„Те наистина са идеалният гостоприемник, защото могат да използват променените от човека местообитания“, добавя Хил.

Освен това да се разбере кои птици предизвикват разпространение на дълги разстояния може да повлияе на това как или кога вирусът навлиза в нов географски регион. Например огнището от 2014 г. прониква в Съединените щати през Тихия океан, вероятно пренесено от патици, но сегашното огнище се премества през Атлантическия океан и патиците може да не са били замесени в същата степен.

„Първите открити диви птици през 2021 г. бяха големи черногърби чайки“, разказва Хил. „Чайките са силно пелагични (крайбрежни) летящи на дълги разстояния птици, които се възползват от вятъра, за да пресекат океана и пренасят вируса много бързо."

Избухване на птичи грип с такъв размер и мащаб никога досега не е наблюдавано в Северна Америка. Около 40 вида птици са се заразили при настоящата епидемия в Северна Америка, включително пойни птици като врани и врабчета, както и грабливи птици като сови и ястреби. Това огнище има по-голям географски обхват и засяга по-широко разнообразие от видове в сравнение с огнището от 2014 г. в Северна Америка.

„Информацията, че чайките, гъските и патиците може да пренасят този вирус по различни начини, е голям принос за разбирането или евентуално моделиране с по-голяма точност на очакваното разпространение на вирус като този“, коментира Рънстадлер. „В крайна сметка бихме могли да поставим тези данни в модел, който ни позволява да предвидим дали има поява на вирус, кога този вирус може да навлезе в Северна Америка и какви популации от птици можем да насочим за наблюдение, за да го открием.“

Сътрудничество с клиниките

Рънстадлер изследва птичия грип от 2005 г., когато лабораторията му се намира в Университета на Аляска, Феърбанкс, и щамът на вируса H5N1 се появява в Източна Азия. Учените в неговата лаборатория изучават екологията на грипните вируси в гостоприемници диви животни, включително птици, които са основни резервоари за грипа. Рънстадлер казва, че повечето грипни вируси се смята, че произхождат от птици и се разпространяват в други гостоприемници.

Лабораторията на Рънстадлер редовно си сътрудничи с факултета по ветеринарна медицина Къмингс към Университета Тъфтс за събиране проби от различни птици, преминаващи през клиниката, а не само показващите клинични признаци на птичи грип. Целта е двойна: да се разбере епидемиологията на вируса и да се контролират случаите на птичи грип в клиниката.

„Когато приемаме нови птици в клиниката, вземаме проби от тях, за да видим дали са носители на вируса и ги изолираме, докато не получим отрицателен тест, за да сме сигурни, че не излагаме другите си пациенти на вируса“, ​​разказва доцент Морийн Мъри, клиницист във факултета по ветеринарна медицина Къмингс към Университета Тъфтс.

Пробите се изследват в лабораторията на Рънстадлер, за да се определи дали дадена птица носи грипен вирус и ако е така, дали това е щамът H5, отговорен за огнищата. Рънстадлер отбелязва, че това упражнение за събиране на данни сега е от решаващо значение за сравнение с данните в бъдеще. Ако дадена птица е положителна, пробата се изпраща в Националната лаборатория за ветеринарни служби на USDA за допълнително тестване и секвениране като окончателно потвърждение.

„Регистрирали сме някои птици в клиниката с положителен резултат, включително големи вирджински бухали, полярни сови, белоглав орел и сокол скитник“, разказва Мъри, „но за щастие не са много случаите.“

Риск за хората

Въпреки че птичият грип е зоонозна болест, рискът за хората е много нисък. Рънстадлер отбелязва, че за обикновения човек на практика няма заплаха. На малко по-риск са изложени хората, които се занимават редовно с птици, като специалисти по диви животни, птицевъди или отглеждащи пилета в задния  си двор.

Наскоро мъж от щата Колорадо е диагностициран с птичи грип, което е първият случай на заразяване на човек в Северна Америка по време на това огнище. Медийните съобщения сочат, че е участвал в умъртвяване на домашни птици и е бил заразен от болна птица. Според Центровете за контрол и превенция на заболяванията (CDC) е имал леки симптоми, бил е изолиран и се е възстановил. Фактът, че симптомите му са били леки, е парадоксално обезпокоителен, тъй като Хил отбелязва, че това прави вируса по-труден за откриване и проследяване, тъй като заразените лица могат да игнорират леките симптоми и да не търсят лечение – подобно на COVID-19.

Мъри и персоналът на клиниката за диви животни носят лични предпазни средства, когато боравят с птици, които включват ръкавици, изолационни костюми, очила и маски.

„Ако видите птица, която изглежда болна – не може да се изправя, изглежда, че губи баланс, или не се ориентира в заобикалящата я среда – препоръчваме първо да се обадите на служител от местния ветеринарен контрол или рехабилитатор на диви животни за помощ“, съветва Мъри. „Но ако трябва да се справите сами, препоръчваме да носите поне трипластова маска за лице или по-защитна маска, ако имате такава, като N95. Ръкавиците също са добра идея, но ако не са налични, измийте ръцете си наистина много добре след това."

Тя добавя, че хората, които имат птици у дома, трябва да сменят дрехите и обувките си, след като докоснат болната птица и преди да се доближат до собствените си птици.

Хил не е загрижен само за прехвърлянето на вируса върху хората, но и на бозайниците като цяло. Тя посочва животни като кучета, лисици или койоти, които могат да бъдат особено уязвими, показващи неврологични симптоми или с респираторен дистрес. На този етап не е ясно какъв може да бъде резултатът от тези взаимодействия, въпреки че инфекции при червени лисици вече са докладвани в САЩ, Канада и Холандия.

Ще свърши ли тази епидемия?

„Краткият отговор е, че никой не знае“, коментира Рънстадлер, „защото нямаме достатъчно детайлни познания, въпреки че се надяваме някой ден да имаме. Това е много сложна система."

Огнището на птичия грип през 2014 г. постепенно затихна, но това е малко вероятно да се случи този път, смята Рънстадлер, защото появата му през 2022 г. е доста различна от последното огнище. Вирусите, идентифицирани в Северна Америка през 2014 г., съдържат части от високопатогенните вируси H5, но не и целия вирус, като тази епидемия. Освен това това огнище изглежда се е разпространило по-бързо от предишното. Освен това Хил съобщава, че нейното изследване е показало модел на мащаба и мащаба на избухванията на птичи грип, които се увеличават с течение на времето.

„Има причина да очакваме, че този вирус ще остане тук и няма да изчезне“, подчертава Рънстадлер.

Справка:  “Ecological divergence of wild birds drives avian influenza spillover and global spread” by Nichola J. Hill, Mary Anne Bishop, Nídia S. Trovão, Katherine M. Ineson, Anne L. Schaefer, Wendy B. Puryear, Katherine Zhou, Alexa D. Foss, Daniel E. Clark, Kenneth G. MacKenzie, Jonathon D. Gass Jr., Laura K. Borkenhagen, Jeffrey S. Hall and Jonathan A. Runstadler, 19 May 2022, PLOS Pathogens.
DOI: 10.1371/journal.ppat.1010062