Скоро една ваксина ще е достатъчна, за да не боледуваме повече от грип

Наука ОFFNews Последна промяна на 25 август 2015 в 12:54 10031 3

Структура на грипен вирус, показващ хемаглутинин, отбелязан като HA

Учените са все по-близо до разработването на ваксина, която предпазва от всички типове грипни вируси, според две отделни проучвания, публикувани днес в Nature Medicine и в Science.

Новата ваксина предизвиква силна реакция на имунната система срещу смъртоносния H5N1 "птичи грип" и вируса H1N1 при мишки, порове и маймуни, според The Verge. Ако се приложи тази технология, за да се направят ваксини за хора, те биха могли да предоставят широка защита срещу множество грипни щамове - може би дори и срещу някои, за които конвенционалните ваксини не действат.

Към момента хората трябва да се ваксинират ежегодно заради постоянните мутации на вируса. С новите ваксини ще отпадне нуждата да се предсказва кой щам ще доминира през следващия грипен сезон.

Широкоспектърното действие на новата ваксина е благодарение на това, че учените са използвали стабилна част от вируса, който не се променя всеки сезон. Изследователите работят в тази насока от няколко години насам, но до неотдавна не успяваха да произведат ваксина, която да провокира подходящия имунен отговор.

За да решат този проблем, два екипа от изследователи, независимо един от друг, са насочили вниманието си върху основния повърхностен протеин на грипния вирус H1N1, наречен хемаглутинин. Той има два основни компонента: глава (глобуларен домен) - частта от вируса, която мутира и се променя от щам на щам и ствол, който е сходен при повечето грипни щамове. Учените решили да премахнат вариабилния глобуларен регион и да запазят стволовата част на молекулата хемаглутинин, която да послужи за основа на универсалната ваксина. Но хемаглутинина се оказал коварна молекула. При премахване на главата, ствола се разпадал и антителата вече не можели да се свързват с него.

За да стабилизират стволовия регион след премахване на главата учените приложили различен подход. Според излязлата тези дни публикация в Nature Medicine те използвали двустъпален метод: Първо учените въвели цомбинация от мутации, които да стабилизират ствола на хемаглутининовата молекула. След това те привързали към него наночастица, получена от бактерии, която придържала заедно субединиците на протеиновата молекула така, че те да добият правилната конформация. Другият екип, публикувал в Science, е използвал комбинация от мутации, които променят позицията на субединиците на ствола така, че те да се разположат на върха на молекулата. Това се оказало достатъчно, за да се запази функционална структурата, необходима за изработването на ваксина.

Когато ваксинирали мишки и двата екипа отчели пълен имунитет срещу H5N1, смъртоносен грипен щам, далечно свързан с H1N1. И при двете изследвания, животните които не получили ваксината базирана на ствола на хемаглутинина умрели, докато всички ваксинирани мишки оцелели. При по-нататъшни изследвания ваксината с наночастици демонстрирала частична защита при порове, докато другата ваксина показала частична защита при маймуни. Две от 6 ваксинирани пора се разболели и умрели, всравнение със 100% смъртност при нваксинираните порове. Нито една от маймуните при другото изследване не умряла, но тези които били ваксинирани имали значително по-слаба треска от неваксинираните.

"Експерименталния дизайн е различен, но крайните резултати са много сходни и взаимнодопълващи се" твърди Иън Уилсън (Ian Wilson), биоинформатик към изследователския институт Scripps (Scripps Research Institute) в Сан Диего, Калифорния и съ-автор в публикацията в Science. Авторите и на двете изследвания разясняват, че следващата стъпка е да се тества ефективността на ваксината и при други щамове инфлуенца, по-точно H3 и H7.

Една инжекция може да е достатъчна, за да не боледуваме повече никога от грип.

Те първа предстои да се разбере как ще работи новата ваксина върху хората.

Професорът по имунология от Оксфордския университет Сара Гилберт е заявила пред BBC, че това е интересно изследване, но новата ваксина е необходимо да се изпита в клинични условия, за да се изясни ефективността и при човека.

"Това ще бъде следващият етап и ще отнеме няколко години. Така че е рано да се говори, че имаме най-добрата ваксина срещу грип" - добави тя.

25.08 2015 в 22:02

А дедо поп си мисли друго: защо стволът е устойчив? Да не би защото досега не е бил подложен на отборен натиск?

т.е. в момента в който тая ваксина от ствола се вкара масово, ще гледаме цирк. Не че не е подобрение спрямо сегашната ситуация ама след някоя и друга година сигурно ще се върнем на квадрат 1.

25.08 2015 в 16:26

Настоящите ваксини за грип са недостатъчно ефективни. Под недостатъчно ефективни имам предвид че не са толкова добри колкото другите масово-прилагани ваксини, с които сме свикнали. Причината си остава изключително високата променливост на грипните вируси вследствие на явленията antigen shift и antigen drift. Това налага ежегодна преваксинация на населението, а формулировката на тази ваксината се прави спрямо предварителни прогнози за това кои ще бъдат преобладаващите щамове например след половин година.
Трябва или не трябва да се ваксинирам е силно дискусионен въпрос. Моето мнение е че определени популации от хора които са по-застрашени трябва да се имунизират (възрастни хора и малки деца), докато за всички други ваксината е пожелание.
А иначе дълбоко се покланят на добрата ви статистика на заболяваемост - явно че имунната ви система си върши работата прекрасно дори без ваксинации. Факт е обаче, че с времето способността на имунната система да отблъсква неприятели намалява, а и особено при начин на живот свързан с контакти с много хора опасността от заразяване със силно заразни агенти е доста висока. Не бива да се забравя че не всяка настинка е грип, но не бива да се пренебрегва и риска който крие инфлуенцата и най-вече тежките усложнения, които възникват при някои заболели. Да се надяваме че скоро ще бъде изработена достатъчно ефективна ваксина за да се преборим и с този стар враг. :)

25.08 2015 в 14:55

Аз от 1990-та не съм боледувал от грип и от 1998-ма от пневмония. Трябва ли да се имунизирам?