Учени за първи път сканираха спиралния ръкав от другата страна на нашата галактика

НаукаOFFNews Последна промяна на 15 октомври 2017 в 00:08 11346 0

Областта на звездообразуване - регион в другия край на Млечния път, който изследователите успяха да проучат. Източник: NRAO

Астрономите за първи път получиха радиосигнали от другата страна на Млечния път, която се крие от яркия и плътен център на галактиката и бе недостъпна за изследване.

Това най-точно измерване на обект от другата страна на центъра на галактиката проправя пътя за една по-прецизна карта на Млечния път.

Изследователите съобщават за наблюденията си в списание Science

Постижението е на астрономите от Института Макс Планк за радиоастрономия в Бон и Харвард-Смитсониън център за астрофизика, които използваха масива антени Very Long Baseline Array (VLBA). Те пряко измериха разстояние от повече от 66000 светлинни години до една област на звездообразуване. Този район, наречен G007.47 + 00.05, е от другата страна на нашата галактика Млечен път и почти двойно по-далече от предишния рекорд за измерване на разстояния в рамките на нашата галактика, съобщава сайтът на Института Макс Планк.

Пространството между звездите в Млечния път е изпълнено с прах. Този прах и яркият център крият от нас другата страна на галактиката.

Млечният път има два доминиращи ръкава, които са усукани и преплетени. Земята и цялата Слънчева система са в ръкава Орион. Досега идеята за структурата на Млечния път се основаваше единствено на сравняването на нашата с други галактики. Благодарение на новото изследване сега учените могат да разчитат не на аналогии, а да проучват директно Млечния път.

Галактически портрет

Астрономите определиха областта на звездообразуване през завесата на галактическия център и потвърдиха, че Млечният път има четири основни ръкава.

Екипът също така направи рекордни измервания на паралакса, т.е. промяна във видимата позиция на обекта по отношение на отдалечения фон в зависимост от позицията на наблюдателя.

"Предишният рекорд на измервания на паралакса бе около 36 000 светлинни години, ние измерихме разстоянието до областта на звездообразуване G007.47 на + 00.05, отдалечена от нас на 66 000 светлинни години от другата страна на Млечния път по отношение на Слънцето" - обяснява Алберто Сана (Alberto Sanna).

G007.47 + 00,05, според изчисленията на изследователите, е разположен в спиралния ръкав Щит-Кентавър, разположен зад центъра на галактиката. Анализът на данните позволи на учените да разкрият някои детайли на ръкава и да разберат как степента на усукване варира в зависимост от разстоянието от центъра на Млечния път.

Определяне на разстоянието до областта на звездообразуване в другия край на Млечния път чрез феномена паралакс спрямо звездния куп Плеяди. Източник: NRAO

Откриването на G007.47 + 00.05 показва, че нашата галактика има наистина четири ръкава вместо три, както и откриването на подобни обекти, авторите смятат, ще ви помогнат да се направи пълна карта на неизследваната част на Млечния път.

Трябва да се отбележи, че резултатите от наблюденията все още не са ясни. Но причината е самият метод на наблюдение. Новата схема за картографиране използва гигантските зони с горещ газ, които са с размер на Слънчевата система, а не звездите. Избирайки такива обекти, които се наблюдават с помощта на радиовълни, изследователите успяха да разберат по-точно структурата на нашата галактика.

"Основният проблем на наблюденията в оптична светлина е, че светлината се абсорбира силно от междузвездния прах, който се разпространява по равнината на Млечния път, така че радионаблюденията са нашият най-мощен "прозорец" към отдалечените райони на галактиката", - обяснява Алберто Сана.

В бъдещите проучвания, учените планират да разгледат отделните звезди и планети в далечния край на Млечния път. Дотогава ще трябва да се задоволим с облаците горещ газ.