Уеб открива формиращ се клъстер от галактики около червен квазар в ранната Вселена

Ваня Милева Последна промяна на 21 октомври 2022 в 10:25 13723 0

Хъбъл/Уеб изображение на J1652. Червено означава, че газът се отдалечава от нас, синьо означава, че се насочва към нас. Кредит: ESA/WEBB, NASA & CSA, D. WYLEZALEK, A. VAYNER & THE Q3D TEAM, N. ZAKAMSKA.

Астрономи са открили нещо специално с космическия телескоп "Джеймс Уеб" (JWST): формиращ се клъстер от галактики, движещи се с висока скорост около червен квазар, галактика със свръхмасивна активна черна дупка в сърцевината си.

Международният екип от астрономи, включително от Университета Джон Хопкинс, ръководен от Доминика Вилезалек (Dominika Wylezalek), проучва квазар, наречен SDSS J165202.64+172852.3 (J1652) с Уеб с близкия инфрачервен спектрограф (NIRSpec) инструмент, с който могат да се направят спектри на цялото зрително поле наведнъж.

Той проучва подробно J1652, изглеждащ червен квазар, на чиято светлина е са нужни 11,5 милиарда години, за да достигне Земята (Вселената е на 13,8 милиарда години).

Червеният цвят е не само защото галактиката излъчва много червена светлина, но и защото светлината е претърпяла червено изместване поради разширяването на Вселената. J1652 е идеален за изследване от "Джеймс Уеб", защото космическият телескоп е фокусиран върху инфрачервена светлина.

J1652, горе вляво, снимано от Хъбъл, другите снимки са направени с Уеб с помощта на различни филтри. Кредит: ESA/WEBB, NASA & CSA, D. WYLEZALEK, A. VAYNER & THE Q3D TEAM, N. ZAKAMSKA.

Спектралните наблюдения (главно на йонизиран кислород) показват, че червеният квазар J1652 има три галактики, обикалящи близо около квазара, които изглежда образуват зараждащ се компактен клъстер от галактики.

Може да има повече галактики наблизо, но са необходими допълнителни изследвания с "Джеймс Уеб". Фактът, че галактиките обикалят една около друга с голяма скорост, показва, че има много налична маса, дори повече маса, отколкото би съдържал хипотетичен възел от тъмна материя. Възможно е при J1652 да има сблъсък на два ореола от тъмна материя и това би обяснило голямата маса, всеки ореол с приблизителна маса от няколко десетки трилиона слънчеви маси.

Справка: First results from the JWST Early Release Science Program Q3D:
Turbulent times in the life of a z ∼ 3 extremely red quasar revealed by NIRSpec IFU
Dominika Wylezalek et al. https://stsci-opo.org/STScI-01GFRT9DA1D6AAJM81BSTYB0DC.pdf, която ще бъде публикувана в Astrophysical Journal Letters.

Източник: NASA’s Webb Uncovers Dense Cosmic Knot in the Early Universe, Web.