Успех: Сондата Juno на НАСА влезе в орбита около Юпитер (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 05 юли 2016 в 08:11 6634 0

Сондата Джуно (Juno) завърши успешно серия от орбитални маневри, с помощта на които влезе в стабилна полярна орбита около най-голямата планета в нашата Слънчева система, Юпитер, съобщи НАСА.

Тази нощ бе финалната част от 5-годишното пътешествие на кораба до Юпитер. В 6:18 българско време сондата включи основния си двигател, който работи в продължение на около 35 минути, за да забави своя ход космическият апарат, така че гравитацията на Юпитер да го улови по оптимална орбита. След милиарди пропътувани километри, Juno трябваше да уцели ивица, широка само няколко, км и да действа в промеждутъка от няколко секунди.

Според представители на Центърa за управление на полетите на Jet Propulsion Laboratory НАСА, времето за работа на двигателя се различава само със секунда от изчисленото.

В 5:30 българско време, НАСА започва да излъчва от наземния контрол, за да се документира вмъкването на космическия кораб Juno в орбита около Юпитер. Въпреки че видеото бе на живо, все пак не е точно в реално време - нужни са цели 48 минути, за да пропътуват сигналите 860 милиона км и стигнат до антените на Deep Space Network в Голдстоун, Калифорния.

В 6:18, екипът обяви, че е започнала работата на двигателя за вмъкване в оптимална орбита. Двадесет минути по-късно екипът потвърди, че двигателят е работил достатъчно дълго, за да навлезе апаратът в някаква орбита, но трябваше да се изчака, за да бъдем сигурни, че това е точната траектория. Juno ще се върти около най-голямата планета от Слънчевата система в полярна орбита, за да се сведе до минимум времето, през което ще бъде вътре в радиационните пояси на Юпитер, и все пак в близост до планетата.

След като направи забавянето, Juno прелетя над гърба на Юпитер прелетя над Северния й полюс и продължи към Южния. Сега сондата е на временна стабилна орбита около Юпитер, където ще извършва по една обиколка около планетата за малко повече от 53 дни.

Този сигнал за успех пристигна около 7 часа българско време. Екипите в двата контролни центрове на мисията, в Jet Propulsion Lab на НАСА в Калифорния и в контролната зала на Lockheed Martin в Колорадо, ликуваха. Последната стъпка е потвърдена около 07:40 часа сутринта, когато захранваният със слънчева енергия Juno обърна своите панели към Слънцето. Така успешното вмъкване в орбита на космическия кораб може да се смята за завършено.

Юпитер е посещаван и преди със сонди, но Juno е специален. Този космически кораб е проектиран да лети по-близо, отколкото който и да е направен от човека апарат и никой никога не е стигал до Юпитер толкова близо.

Самата сонда Juno е много специална сама по себе си. Юпитер има една от най-интензивните радиации в Слънчевата система. В някои области, електроните около него се движат почти със скоростта на светлината. Това би разрушило всеки апарат, но Juno е обвит в уникална броня, за да се защити.

Целта на мисията е да се предостави информация за структурата, атмосферата и магнитосферата на Юпитер. В частност, учените искат да проверят хипотезата, че газовият гигант има твърдо ядро. Уникалните данни на Джуно, достигнали Земята, ще ни помогнат да разберем по-добре еволюцията на небесните тела в нашата Слънчева система и извън нея.