22 юли 2019
  •  Говорят медиците

Вулканът Хекла е готов да изригне?

Той се счита за един от най-опасните исландски вулкани

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 юни 2016 в 15:0057952
Снимка: http://www.wired.com

Вулканите на Исландия са едни от най-внимателнонаблюдаваните на планетата, главно заради високосеизмична област, която причинява многобройните земетресения на островната държава.

Повечето вулкани са с инсталирана GPS система и сондажни тензодатчици, които измерват промяната във формата им и пореденото от това подземно напрежение. Техниката обаче невинаги е достатъчна и изригванията често изненадват учените. Такъв пример е избухването на Хекла през 2000 г., пише Wired.

Сега исландски сеизмолози от екипа на д-р Пол Ейнарсон предуреждават хора и самолети да не се движдат близо около Хекла. Според тях, в момента тензодатчиците отчитат далеч по-голямо подземно напрежение от онова преди 16 години.

Те се базират и на наблюдението, че този вулкан обикновено изригва на всеки 10 години, така че „му е време да се прояви“.

Засега обаче няма официално потвърждение за такава опасност от ресорната мониторингова агенция на Исландия.

Въпреки липсата на конкретни данни, евентуалното предстоящо изригване тревожи учените, тъй като Хекла се счита за един от най-опасния исландски вулкан.

Хекла е висок 1491 м. Разположен е на 110 км източно от столицата Рейкявик, в южната част на острова. Някога исландците са го наричали „Вратата на ада”. През последните 1000 години той е изригвал двайсетина пъти, като последният случай е от 26 февруари 2000 г.

Сигурни ли сте, че вулканът е в Исландия? Какво е това име от по-малко от 30 букви?
Информацията е интересна, но моля Ви, не допускайте толкова много правописни грешки в една статия!