31 октомври 2020

За да изучават митохондриите, учени карат мишки да светят

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 август 2020 в 13:02 39090
Снимка: Wikimedia commons CCA 2.0 Generic

За да изучат по-добре митохондриалната функция, екип учени от швейцарския Политехнически федерален университет в Лозана разработват метод, който кара мишки да светят в тъмното, както светулките. Изследването им е публикувано в списание Nature Chemical Biology.

Подобно на самите клетки, митохондиите имат мембрана, която филтрира веществата влизащи и излизащи от тях. Тази мембрана разчита на разликата в полярността, известна като мембранен потенциал и когато той намалее, това може да е сигнал за проблем. Изследването на тази мембрана е причината учените да накарат мишките да светят.

Затова професор Елена Гун (Elena Goun) и екипът й използват мишки, генетично модифицирани, така че да синтезират луцифераза - ензимът, който излъчва светлина, когато се комбинира с друго вещество, наречено луциферин - точно както се случва при светулките. Екипът разработва две молекули, които при инжектиране в мишките навлизат в митохондриите и ги карат да произвеждат луциферин, който кара мишките да светят.

"В напълно тъмна стая можете да видите как мишките светят, точно като светулки", обяснява Гун.

В този случай изучаването на митохондриалната функция се свежда до измерването на това колко ярко светят мишките. Колкото по-ярко, толкова повече луциферин се намира в митохондриите и значи толкова по-добре функционират те. Този метод с моделни животни за изследване на митохондриалната функция може да бъде много полезен при изследване на лекарства срещу рака, както и на диабета, стареенето, храненето и невродегенеративните заболявания.

Източник: Futurism - SCIENTISTS MADE MICE GLOW IN THE DARK TO STUDY MITOCHONDRIA