29 ноември 2021

За първи път се доказа, че раците чувстват болка

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 ноември 2015 в 15:23 81541
Рак Carcinus maenas. Снимка: www.flickr.com

Раците е прието да се варят живи. Смята се, че те не чувстват болка. И не само те, а всички безгръбначни, защото нямат такава област от мозъка, която при висшите животни реагира на болка.

Някои експерти смятат, че не може да се направи такъв извод. Въпреки че анатомия на мозъка на безгръбначните като цяло е много различна от нашата, те имат всички важни функционални области - обработват зрителната информация, обучават се и разбират прости причинно-следствени връзки. И все пак, дали не изпитват и болка?

Наскоро, през 2014г. бе прието, че можем да смятаме, че животните изпитват болка, ако в отговор на болезнено дразнение, те променят поведението си, така че да се намали по-нататъшното му въздействие или променят физиологичното си състояние - например, нивото на стресовите хормони, съобщава Science news.

За да разберете дали раци отговарят на тези критерии, учени събрали 40 европейски брегови раци (Carcinus maenas) кат показания на снимката по-горе, от Северна Ирландия. Животните били поставени в отделни резервоари, а след това на половината от тях в продължение на 2 минути през 10 секунди са били подадени електрошокове с дължина от 200 милисекунди. Втората група от раци са били контролна група.

Установено било, че раците по-скоро чувстват болка. 16 от 20-те раци от експерименталната група започнали да се движат активно в аквариумите си, а четири се опитали да избягат.

Нито един от контролните раци не се е опитвал да се катери нагоре по стените, но 14 са се движели енергично, докато шест не помръднали изобщо. Имало обаче една голяма физиологична разлика между 16-те подложени на електрошокове раци и контролните 14, която учените съобщават в Biology Letters: Тези, които са получили токови импулси са имали почти три пъти повече млечна киселина в хемолимфата си, течност, която е аналогична на кръвта на гръбначните животни. Това е ясен знак за стрес. Така те покриват критериите чувстващо болка животно.

Раците ги боли, когато ги варят живи. Ако ви интересува това.

поп Дръвчо 15.11 2015 в 09:19 1
С достатъчно насилие над дефиницията може да се установи че и чугунена отливка изпитва болка. Иначе всичко е ясно - ракът си има съвсем легитимен интерес да не бъде ловен и яден, а да бъде оставен да си живее там където си е. Боляло го, подскачал бил - това са подробности.