20 септември 2019
  •  Говорят медиците

Защо папагалите са такива страхотни имитатори (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 25 юни 2015 в 10:3739370
Мозъкът на папагала има вложена структура "ядро и обвивка" за вокално обучение. Снимка: Jonathan E. Lee, Университета Дюк

Международен екип от учени, ръководен от изследователи от Университета Дюк е открил ключови структурни разлики в мозъците на папагалите, които могат да обяснят несравнимите им способности да имитират звуци и човешка реч.

Подобни изследвания на такива мозъчни структури като публикуваните от екипа на 24 юни в PLoS ONE не са правени през последните 34 години. Резултатите също могат да помогнат за проучвания и върху нервните механизми на човешкия говор.

Папагалите са едни от малкото животни, които могат да имитират звуци. Изследователите се опитват да разберат защо някои видове птици са по-добри имитатори, отколкото други. Освен разликите в размерите на конкретни области на мозъка, обаче, не са намерени други потенциални обяснения.

Чрез изследване на моделите на генната експресия (трансформирането на ДНК информацията в протеин или РНК), новото изследване е установило, че мозъците на папагалите са структурирани по различен начин от мозъците на пойните птици, които също проявяват способности за вокално обучение. Освен определени центрове в мозъка, които контролират вокално обучение, наречени "ядра", папагалите имат "черупки" или външни пръстени, които също участват в вокалното обучение, казват учените.

Екипът е установил, че тези "черупки" са относително по-големи при видовете папагали, които са известни с по-добрите си способности да имитират човешка реч, споделя сайтът phys.org.

Дори и най-древният от изследваните видове папагали, Кеа от Нова Зеландия, има подобна структура, макар и примитивна. Това предполага, че тези обвивки вероятно са възникнали преди най-малко 29 милиона години.

Папагал Кеа от Нова Зеландия. Снимка: www.itsnature.org

Новите резултати подкрепят хипотезата, че при хората и другите животни, способността да имитират е станала по пътя на дублиране на мозъчните структури. Как се е получило все още е неизвестно.

Повечето области на мозъка за вокално обучение при птиците са засечени в области, които контролират и движението. Това може да обясни защо някои папагали могат да се научат и да танцуват на музика.

Тази находка е част от много по-голям международен проект да се проучат пълните геноми на всички 10 000 вида птици в следващите пет години, наречен Bird 10K Project.

13 септември 2019 в 00:003637