26 май 2019
  •  Говорят медиците

Заснеха смъртоносния танц на две звезди (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 декември 2018 в 10:5323960
По-малката от звездите на двоичната система абсорбира материята на своя спътник.  Снимка: ESO/Schmid et al.

По време на тестването на специализирана подсистема на специализирания инструмент за търсене на екзопланети SPHERE на "Много голения телескоп" (Very Large Telescope - VLT) на Европейската Южна обсерватория (ESO) астрономите успяха да уловят уникалните детайли на турбулентните процеси в взаимодействаща си двойна система R Aqu с безпрецедентна яснота, която не отстъпва на тази, постигната от космическия телескоп Хъбъл, съобщи сайтът на обсерваторията.

Обикновено звездите в двойните системи съжителстват мирно, но взаимодействието в тази двойка, разположена на 650 светлинни години от Земята, не може да се нарече спокойно.

По-малката от звездите на системата, бяло джудже, непрекъснато разкъсва обвивката от своя съсед, червен гигант. Голямата звезда се отнася към миридите - клас пулсиращи дългопериодични променливи звезди, наречени на името на звездата Мира от съзвездието Кит.

Част от широкоъгълното изображение от телескопа Хъбъл в сравнении с фините детайли на SPHERE и VLT. ESO/Schmid et al.

Предсмъртните конвулсии на огромната звезда са грандиозни сами по себе си, но влиянието на нейния спътник, бялото джудже, превръща тази астрономическа ситуация в наистина драматичен космически спектакъл. Бялото джудже е много по-малка звезда, с по-голяма плътност и много по-гореща от червения гигант. В края на живота си звездите от класа мириди започват да пулсират, а когато външните им обвивки се разширяват и отлитат в междузвездното пространство, те стават хиляди пъти по-ярки от Слънцето. Бялото джудже привлича материята на външните черупки на огромния си съсед. На снимката се виждат джетове - струи от звездна материя, изхвърлени от умиращия гигант от системата R Aquarii.

ESO/Schmid et al.

Понякога на повърхността на бялото джудже се натрупва достатъчно вещество, за да започне термоядрено избухване на нова звезда - събитие, при което огромно количество материя се изхвърля в космоса. Остатъците от такива избухвания, възникнали в миналото, могат да се видят на снимката като разтеглена газообразна мъглявина, встрани от R на Водолей.

В астрономически мащаб, R Aqu се намира в съседство със Земята - само 650 светлинни години от Слънцето. Това е една от най-близките до нас симбиотични двойни системи. Затова от много десетилетия системата се радва на специалното внимание на астрономите.

Звездна карта с отбелязана системата R на Водолей. Кредит: ESO, IAU and Sky & Telescope