Земята има пулс: Открит е 27,5 милион годишен цикъл на геоложка активност

Ваня Милева Последна промяна на 22 юни 2021 в 00:01 9757 0

Кредит: scitechdaily

Анализът на 260 милиона години големи геоложки събития открива повтарящи се интервали от 27,5 милиона години.

Изглежда че геоложката активност на Земята следва 27,5 милиона годишен цикъл, създавайки нещо като планетарен „пулс“ според ново проучване, публикувано в списание Geoscience Frontiers.

„Много геолози смятат, че геологичните събития се проявяват случайно във времето. Но нашето проучване предоставя статистически доказателства за глобален цикъл, което предполага, че тези геоложки събития са свързани, а не случайни“, отбелязва Майкъл Рампино (Michael Rampino), геолог и професор в катедрата по биология на Нюйоркския университет, както и водещ автор на изследването.

През последните пет десетилетия изследователите предлагат различни цикли на големи геоложки събития - включително вулканична активност и масови изчезвания по суша и море - от около 26 до 36 милиона години. Но ранната работа по тези корелации в геоложките свидетелства бе възпрепятствана от ограниченията в определянето на точната възраст на геологичните събития, което пречи на учените да провеждат количествени изследвания.

Налице са обаче значителни подобрения в техниките за радиоизотопно датиране и промени в геоложкия времеви мащаб, което води до нови данни за времето на миналите събития. Използвайки най-новите налични данни за възрастта, Рампино и колегите му съставят актуализирани записи на основните геоложки събития през последните 260 милиона години и провеждат нови анализи.

Графика на основните геоложки събития през последните 260 милиона години. Изследователите от Нюйоркския университет откриха, че глобалните геоложки събития обикновено са групирани в 10 различни времеви точки през 260 милиона години, групирани в пикове или импулси с интервал приблизително 27,5 милиона години. Кредит: Rampino et al., Geoscience Frontiers

Екипът анализира възрастта на 89 добре датирани големи геоложки събития от последните 260 милиона години. Тези събития включват масови измирания на суша и море, големи вулканични изливания на лава, застиваща в базалт, събития, при които в океаните се изчерпва кислородът, колебания на морското равнище и промени или реорганизация в тектоничните плочи на Земята.

Те откриват, че тези глобални геоложки събития обикновено са групирани в 10 различни моменти през 260 милиона години, групирани в пикове или импулси с период приблизително 27,5 милиона години. Последният клъстер от геоложки събития е бил преди около 7 милиона години, което предполага, че следващият импулс на основната геоложка дейност е след повече от 20 милиона години.

Изследователите твърдят, че тези импулси могат да бъдат функция на цикли на активност във вътрешността на Земята - геофизични процеси, свързани с динамиката на тектониката на плочите и климата. Подобни цикли в земната орбита в космоса обаче също може да ускоряват тези събития.

„Какъвто и да е произходът на тези циклични епизоди, нашите резултати подтвърждават аргументите в полза на съществуването в голяма степен на периодични, координирани и периодично катастрофални геоложки данни, което е различно от възгледите, поддържани от много геолози“, обяснява Рампино.

Справка: “A pulse of the Earth: A 27.5-Myr underlying cycle in coordinated geological events over the last 260 Myr” by Michael R. Rampino, Ken Caldeira and Yuhong Zhu, 17 June 2021, Geoscience Frontiers.

DOI: 10.1016/j.gsf.2021.101245