Илън Мъск загуби 3 от интернет сателитите си (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 29 юни 2019 в 18:07 10157 0

Шестдесет сателита на Starlink бяха изведени на орбита вчера от компанията SpaceX на Илън Мъск. На 24 май 56 от тях успя да заснеме холандският астроном Марко Лангбрук как прелитат във формация над земята, напомнящи дълъг цип от десетки светлини, летящи една след друга. Кредит: © Marco Langbroek чрез SatTrackBlog.

SpaceX току-що разпространи актуална информация за първите си 60 сателита, част от програмата, наречена Starlink, чиято цел е в крайна сметка да се пуснат 12 000 спътника в орбита около Земята, за да се обхване планетата с глобална широколентова високоскоростна интернет мрежа.

Компанията на Илън Мъск изстреля първите 60 космически апарата и ги изнесе на орбита на 23 май.

В петък говорител на SpaceX разкри, че 45 от тези сателити са успели да използват своите малки йонни двигатели и са достигнали окончателните им орбити и още пет са на път в момента. Още пет сателита се проверяват преди да бъдат издигнати до крайнаъа си позиция около Земята.

Говорителят добавя, че най-малко три от космическите апарати "вече не са в експлоатация" и "пасивно ще излязат от орбита". С други думи, три сателита са аварирали и ще се върнат на Земята вероятно в рамките на една година поради относително ниската си орбита от 440 км над повърхността на планетата.

SpaceX обаче гледа сравнително спокойно на това, тъй като компанията никога не е очаквала всичките сателити да функционират перфектно предвид експерименталния характер на мисията.

"Тук има много нови технологии, така че е възможно някои от тези спътници да не работят", заяви Мъск по време на разговор с репортери на 15 май.

Освен трите аварирали космически апарата, SpaceX планира умишлено да свали други два с помощта на йонни двигатели. Целта е да се демонстрира способността на компанията да предотвратява превръщането на космическите кораби във опасни космически отпадъци.

В петък компанията изпрати оптимистично писмо до Федералната комисия по комуникациите, която даде на компанията разрешение за разполагане на Starlink, уведомявайки агенцията, че компанията успешно комуникира с останалите спътници чрез станции на Земята.

Марк Хендли (Mark Handley), професор по мрежови системи в катедрата по компютърни науки в Университетския колеж, Лондон, показа в YouTube симулация на всичките 11 927 планирани спътника на мрежата Starlink.

Много астрономи изразиха загриженост за това как тези блестящи апарати биха повлияли наблюденията на нощното небе, заслепявайки образите на звездите и създавайки ивици, които е трудно или невъзможно да бъдат отстранени. Международният астрономически съюз (IAU) публикува изявление, което отразява тези опасения и призова за регулиране на този вид спътникови флотилии.

Източник: Business Insider.