Какви технологии ще трябват за изграждането на дом извън Земята

Наука OFFNews Последна промяна на 29 февруари 2016 в 18:13 7187 0

Кредит НАСА

Ако в дългосрочен период човечеството оцелее, то неминуемо ще трябва да си търси нова планета, на която да живее. Дали Земята ще стане негодна за живот конкретно за вида ни или просто ще достигне своя естествен край, ясно е, че един ден неизбежно ще трябва да си намерим нов дом.

Изданието The Conversation разглежда темата как бихме могли да колонизираме чужда планета.

Холивудските филми като "Марсианецът" и "Интерстелар" ни дават бегла представа какво може да ни очаква. Марс със сигурност е най-годната за живот дестинация в Слънчевата система, но също така има хиляди екзопланети, обикалящи около други звезди, които могат да станат заместители на Земята. Но каква технология ще ни е нужна, за да успеем с преместването?

Вече имаме изградена една космическа колония - Международната космическа станция (МКС). Тя обаче е само на 350 км от Земята и разчита на постоянни пратки с ресурси за шестчленния си екипаж.

Много от технологиите на МКС, като щитовете против слънчева радиация, системите за рециклиране на вода и въздух, системата за соларно електричество за годни за използване и в бъдещи космически селища. Въпреки това постоянна космическа колония на повърхността на друга планета или на Луната добавя нов набор от предизвикателства.

Неестественото местообитание

Първото изискване за човешко селище е местообитание - изолирана околна среда, способна да поддържа въздушно налягане, съдържание (нужното количество кислород), температура и защита на жителите от радиация. Това вероятно ще бъде еднакво голяма и тежка конструкция

Изстрелването на големи, тежки обекти в космоса обаче е скъпо и трудно. Космическите кораби, съставени от няколко модула, които трябва да се съединят, обикновено се изпращаха на части и се сглобяваха от астронавти. Благодарение на големия напредък в областта на автономното управление обаче, парчетата на една бъдеща колония може да бъдат способни да се сглобят едно с друго сами. Днес маневри, сходни със скачването на Аполо, се изпълняват напълно автоматично.

Жизненоважната течност

След изграждането на извънземното местоживеене, колонията ще има нужда от постоянни доставки на вода, кислород, енергия и храна за своите обитатели. Водата е ключова за живота, но също така може да бъде използвана за производство на ракетно гориво или радиационни щитове.

Първоначалното селище трябва да се снабди с определено количество вода, както и да рециклира всички отпадни води. Това вече се прави на МКС, където нито капка течност (от миене, потене, сълзи и дори урина) не се губи. Колонията обаче вероятно ще опита да извлича вода. Вероятно това ще стане от подземни води (каквито може да има на Марс) или лед, който може да бъде намерен по повърхността на някои астероиди.

Водата също е източник на кислород. На МКС кислородът се получава чрез електролиза, за да се отдели от водорода. НАСА също разработва техники за получаване на кислород от атмосферни странични продукти, като въглеродния диоксид, който издишаме.

Получаването на енергия

Произвеждането на енергия вероятно е технологичният аспект, в който сме най-добре подготвени за създаването на колония, благодарение на соларните панели. В зависимост от местоположението на колонизираната планета обаче, може да се наложи да развием тази технология много повече. На разстоянието, на което е Земята от Слънцето, ние можем да добиваме по 470W електричество за всеки квадратен метър соларен панел. Получаваното електричество обаче ще е по-малко на повърхността на Марс, например, тъй като Червената планета е с 50% по-далеч от Слънцето и има по-дебела атмосфера, която ограничава по-голяма част от слънчевите лъчи, отколкото земната.

За да бъде колонията самоподдържаща се фермерството трябва да е основна част за добива на храна. Посевите също могат да бъдат използвани за превръщане на въглеродния диоксид във въздуха отново в годен за дишане кислород. Докато отглеждането на растения на Земята е сравнително лесно, защото те са се адаптирали към околната среда в течение на хиляди години, то отглеждането на плодове и зеленчуци в космоса или на друга планета въобще не е проста задача.

Промените в климата

Последното условие за космическа колония е запазването на годен за живот климат. Атмосферното съдържание и климатът на другите космически тела е доста различен. Луната няма атмосфера, както и астероидите, докато атмосферата на Марс е съставена предимно от въглероден диоксид. Температурата на повърхността може да падне до -153°C, а атмосферното налягане е само 0,6% от това на Земята. При такива околни условия за живот, населението на една бъдеща колония ще може да живее само в изолирана среда, а излизането извън нея ще е възможно само със скафандър.