Ориз, съдържащ говежди клетки, може да се превърне в екологично чиста храна

Учени отглеждат мускулни клетки от крави в оризови зърна, за да създадат нов хранителен продукт, който може да осигури протеини с по-нисък въглероден отпечатък от говеждото месо

Ваня Милева Последна промяна на 15 февруари 2024 в 00:00 7639 0

Ориз и говеждо месо - най-накрая заедно

Кредит Yonsei University

Ориз и говеждо месо - най-накрая заедно

Това е най-добрата синтезирана храна: скоро ще може да седнете на трапеза с ориз и говеждо месо, където двете основни съставки са слети в лабораторно приготвена хибридна форма.

Много изследователски групи и компании разработват месни продукти, отгледани от клетки в лабораторни условия, които имат за цел да решат проблеми, включително огромното въздействие на животновъдството върху околната среда.

Вместо да накарат животинските клетки да израснат в големи структури, възпроизвеждащи текстурата на месото, което се оказва трудно, Джинки Хонг (Jinkee Hong) от Университета Йонсей в Сеул, Южна Корея, и неговите колеги искат да слеят оризови зърна и култивирани животински клетки, за да създадат "нова пълноценна храна".

Първоначално те покриват оризовите зърна с рибен желатин, за да могат мускулните клетки на кравите да се придържат към тях, след което оставят клетките да растат в оризовите зърна за около пет до седем дни. След това оризът е поставен в среда, която стимулира кравешките клетки да се размножават в зърната.

Полученият хибрид от говеждо месо и ориз може да се вари или задушава като обикновения ориз. Хонг разказва, че текстурата му е по-твърда, по-крехка и по-малко лепкава от тази на обикновения ориз, а вкусът му е ядков.

"Той не е говеждо месо в традиционния смисъл на думата, но предлага ново гастрономическо преживяване, което съчетава познатия ориз с богатството на месните вкусове умами", обяснява той.

Изследователите установяват, че хибридният ориз съдържа 7 % повече протеини и 8 % повече мазнини от обикновения ориз. Те изчисляват, че при производството му се отделят около 6 килограма въглероден диоксид на всеки 100 грама протеин, докато при говеждото месо се отделят около 50 кг.

За разлика от други видове култивирано месо, посочва Хонг, съставките, използвани при производството на говежди ориз, са добре познати и евтини, с висока хранителна стойност. Освен това в процеса не се използва генетична модификация.

"Тези предимства... предлагат начин за производство на месо по по-екологичен начин, като се намалява въздействието върху околната среда, свързано с традиционното животновъдство, и се предлага нов хранителен източник, който може да помогне за задоволяване на нарастващото световно търсене на протеини", заявява Хонг.

"Има вероятност това да не е просто хубава играчка, а да бъде и много полезно", коментира Йоханес льо Кутре (Johannes le Coutre) от Университета на Нов Южен Уелс в Сидни, Австралия. "Въпросът е само да успеем да увеличим мащаба на производството на тези продукти. Проблемът ще бъде да се постигне отглеждане на месни клетки върху ориз в голям мащаб."

Справка: Rice grains integrated with animal cells: A shortcut to a sustainable food system; Sohyeon Park, Milae Lee, Sungwon Jung, Heeyoun Hwang, Sangmin Lee, Jinkee Hong;
Matter Published: February 14, 2024 DOI: https://doi.org/10.1016/j.matt.2024.01.015