„Огнен каньон“ с дълбочина 20 000 км се отвори в Слънцето, хвърляйки интензивен слънчев вятър към Земята

Слънчевото образувание е най-малко 20 000 километра на дълбочина и 200 хиляди километра дълго

Ваня Милева Последна промяна на 06 април 2022 в 10:55 28652 0

Обсерваторията за слънчева динамика на НАСА засне изображение на Слънцето, изхвърлящо плазмени нишки от активно място (светлата област вдясно от центъра на изображението). Кредит: NASA/Solar Dynamics Observatory

Плазмени нишки бяха изхвърлени от огнен каньон, който се отвори на слънчевата повърхност в неделя (3 април), отделяйки мощни потоци от магнетизиран слънчев вятър. Това може да донесе повече полярни сияния на Земята по-късно тази седмица.

По данни на Space Weather "огненият каньон" е най-малко 20 000 километра дълбок и 10 пъти по-дълъг.

Метеорологичната служба на Великобритания потвърди, че две „изригвания на нишки“ са се случили в южната централна част на Слънцето. Сателитите в крайната ултравиолетова част на електромагнитния спектър и наземните телескопи, оборудвани да наблюдават в пренасящите топлина инфрачервени дължини на вълните, успяха да наблюдават изригванията.

Първата нишка избухна от Слънцето в неделя (3 април) около 11 сутринта EDT (17:00 българско време); втората последва в понеделник (4 април) около 17:00 EDT (23:00 бълг. време).

Огненият каньон с дължина 20 000 км, който се отвори на повърхността на Слънцето, изхвърляйки нишки от заредена плазма. Кредит: NASA/SDO/Space Weather

И двете изригвания са придружени от изхвърляне на коронална маса (CME - coronal mass ejection), изхвърляне на заредена плазма от горната атмосфера на Слънцето или короната, се казва в изявление на Метеорологичната служба на Великобритания. Когато CME удари Земята, това може да предизвика хаос в магнитното поле на планетата, причинявайки геомагнитна буря.

Този коронографски филм на апарата SOHO показва асиметричен пълен ореол CME, излизащ от мястото на експлозията. По-голямата част от CME ще пропуснем, но може би не цялата. Част от буреносния слънчев вятър се насочва към Земята и може да удари магнитното поле на нашата планета на 6 април.

Мощните геомагнитни бури могат да нарушат сателитните връзки и да повредят електрониката в орбита. В някои случаи тези бури могат дори да нарушат енергийните мрежи на Земята. От друга страна, геомагнитните бури често предизвикват хипнотизиращи полярни сияния.

CME, свързано с изригването в неделя, ще достигне Земята около 10 часа EDT (15:00 българско време) в сряда, 6 април и вероятно ще предизвика само лека геомагнитна буря, ниво G1 или G2 по петстепенна скала, съобщава Метеорологичната служба на Великобритания. Космическите синоптици все още не знаят дали CME, произведено от изригването в понеделник, ще удари планетата.

Класификация на магнитните бури

K индексът е отклонението на магнитното поле на Земята от нормата за тричасов интервал. Индексът е въведен от Юлиус Бартелс през 1938 г. и представлява стойности от 0 до 9 за всеки тричасов интервал (0-3, 3-6, 6-9 и т.н.) от световното време.

Kp индексът е планетарният индекс. Kp се изчислява като средната стойност на K-индексите, определени в 13 геомагнитни обсерватории, разположени между 44 и 60 градуса северна и южна геомагнитни ширини. Диапазонът му също е от 0 до 9.

G-индексът е петточкова скала за силата на магнитните бури, въведена от NOAA през ноември 1999 г. G-индексът характеризира интензивността на геомагнитната буря по отношение на въздействието на вариациите в магнитното поле на Земята върху хора, животни, електротехника, комуникации, навигация и др. В този мащаб магнитните бури се подразделят на нива от G1 (слаби бури) до G5 (изключително силни бури). G-индекс съответства на Kp минус 4; G1 съответства на Kp = 5, G2 - Kp = 6, G5 - Kp = 9.

Така или иначе, полярните светлини вероятно ще се усилят през следващите дни, което може да ги направи видими по-далеч от полярните региони от обикновено. Тъй като магнитното поле на Земята е най-слабо над полюсите, магнетизираните частици от CME проникват по-дълбоко в земната атмосфера в тези области. След това взаимодействието между слънчевите частици и тези в атмосферата причинява цветните сияния.

Прогноза за полярните сияния в Северното полукълбо. Кредит: metoffice.gov.uk

Като цяло, слънчевата активност в момента е относително намалена, тъй като Слънцето едва наскоро започна да се събужда от продължителния слънчев минимум, фаза в неговия 11-годишен цикъл на активност с почти никакви слънчеви петна. Слънчевата активност вероятно ще се увеличи през следващите години. Учените очакват максимумът й да бъде достигнат около 2025 г.

Според Метеорологичната служба на Великобритания геомагнитната среда на Земята вероятно ще стане по-тиха през следващите дни след като свръхактивното слънчево петно, отговорно за скорошния изблик на активност, се завърти от позицията, обърната към Земята.

Източник: A 12,000-mile-deep 'canyon of fire' has opened on the sun, spitting intense solar wind toward Earth