Как една гъбичка може да срине имунната ви система

Изследователският екип изяснява механизма на глиотоксин, микотоксин от гъбичката Aspergillus fumigatus

НаукаOFFNews Последна промяна на 16 февруари 2019 в 13:08 9161 0

Aspergillus fumigatus е често срещана гъбаичка. Новите изследвания помагат да се обясни защо тя може да разболее хора с компрометирана имунна система и да не засегне здрави хора. Кредит: CDC

Учени откриха как гъбичката Aspergillus fumigatus изключва имунната защита, позволявайки да се развие потенциално фатална гъбична инфекция, съобщава ScienceDaily.

Тя е навсякъде - и е изключително опасна за хора с отслабена имунна система. Гъбичката Aspergillus fumigatus се среща почти навсякъде на Земята като тъмно сив налеп върху влажни стени или микроскопични малки спори, които се носят във въздуха и се залепват за тапети, матраци и подове.

Здравите хора обикновено нямат проблем, ако в тялото им проникнат тези спори, тъй като имунната им защитна система ще обездейства спорите.

Но гъбичките могат да застрашат живота на хора с нарушена имунна система, като пациенти със СПИН  или на химиотерапия, или хора, които са подложени на имуносупресия след трансплантация на органи.

Международен изследователски екип, ръководен от проф. Оливър Верц (Oliver Werz) от Университета "Фридрих Шилер", Йена, вече е открил как гъбичката изключва имунната защита, позволявайки да се развие потенциално фатална гъбична инфекция.

Изследователите представят своите констатации в актуалния брой на специализираното списание Cell Chemical Biology.

Сред опасните фактори е глиотоксинът - мощен микотоксин - който е отговорен за патогенността на Aspergillus fumigatus.

"Известно бе,че това вещество има имуносупресивен ефект, което означава, че отслабва активността на клетките на имунната защитна система", разказва ръководителят на изследването Верц от Института по фармация към Университета в Йена.

Преди това обаче не бе ясно как точно се случва това. Верц и неговите колеги от екипа вече проучиха подробно това и изясниха основните молекулярни механизми.

Имунните клетки общуват помежду си

За да се постигне това, изследователите поставят имунни клетки в контакт със синтетично произведен глиотоксин. Тези клетки, наречени неутрофилни гранулоцити, представляват първата линия на имунната защитна система.

"Тяхната задача е да откриват патогените и да ги отстраняват", обяснява Верц.

Веднага щом такава клетка влезе в контакт с патоген, например гъбичка, тя освобождава специфични вещества-пратеници (левкотриени) в кръвта, които привличат други имунни клетки. След като се събере достатъчно голям брой имунни клетки, те могат да направят нарушителя безвреден.

Микотоксинът изключва ензима

Това не се случва, ако се намеси патогенът Aspergillus fumigatus. Учените от Йена са успели да покажат, че глиотоксинът потиска производството на веществото левкотриен В4 в неутрофилните гранулоцити, така че да не могат да изпратят сигнал към другите имунни клетки.

Това се дължи на изключване на специфичен ензим (LTA4 хидролаза) от микотоксина.

"Това прекъсва комуникацията между имунните клетки и разрушава защитния механизъм. В резултат на това спорите - в този случай гъбичките - лесно влизат в организма, за да проникнат в тъканите или органите", обяснява Верц.