НАСА призна, че няма ресурс да приземи хора на Марс (видео)

"Не мога да дам срок за кацането на хора на Марс", заяви шефът на отдела на НАСА за пилотирани космически полети

Наука ОFFNews Последна промяна на 17 юли 2017 в 00:32 13911 1

Автор: TravelguideforEurope

Доскоро непрекъснато слушахме за плановете на НАСА за изпращане на хора на Марс до 2030 година.

Но сега изглежда, че космическата агенция е готова да признае, че не разполага с достатъчно пари, за да се приземи хора на Марс и да ги върне, съобщава изданието Ars Technica.

"Не мога да дам срок за кацането на хора на Марс", заяви в сряда шефът на отдела на НАСА за пилотирани космически полети Уил Герстенмайер (Will Gerstenmaier) по време на форум в Американския институт за аеронавтика и астронавтика. "И причината за това е в бюджета, в частта, която трябва да бъде увеличена с около два процента, ние нямаме системи за кацане на повърхността на Марс. Навлизането [в атмосферата], спускането и кацането на Марс са огромни предизвикателства за нас".

Плановете на НАСА за пилотиран полет до Марс още в началото предизвикаха много скептицизъм. Така например, доклад на Националния съвет за научни изследвания (National Research Council) предупреди, че агенцията има твърде много работа и твърде малко средства, за да постигне тези цели за 2030 г. с новата тежка ракета носител SLS (Space Launch System), че поддържането на "Марсианската програма" до 2040-те ще бъде огромно предизвикателство. Удивително бе, че НАСА отговори на този критичен доклад с уверение, че ще осъществи плановете си за пътешествие до Марс.

Приземяване

Сега, най-накрая, агенцията изглежда се върна към реалността. По време на срещата на Американския институт за аеронавтика и астронавтика в сряда, шефът на отдела на НАСА за пилотирани космически полети призна, че агенцията наистина няма достатъчно финансиране, за да стигне до Марс:

"Не мога да дам срок за кацането на хора на Марс", заяви в сряда шефът на отдела на НАСА за пилотирани космически полети Уил Герстенмайер (Will Gerstenmaier) по време на форум в Американския институт за аеронавтика и астронавтика. "И причината за това е в бюджета, в частта, която трябва да бъде увеличена с около два процента, ние нямаме системи за кацане на повърхността на Марс. Навлизането [в атмосферата], спускането и кацането на Марс са огромни предизвикателства за нас".

Най-сетне се чу нещо, което служителите на НАСА дълго време премълчаваха в публичното пространсво, докато промотираха пътешествието до Марс. Истината е, че за да се изградят ракетата SLS и космическият кораб "Орион" трябват много пари и НАСА не е в състояние да започне проектирането им, за да стигне и кацне на Марс и после да се отдели от повърхността на Червената планета.

Служителите на агенцията не желаеха дори да се спомене възможността астронавти на НАСА да кацнат на Луната, защото Джордж У. Буш имаше инициатива за завръщане на Луната, която президентът Обама анулира. Но сега Герстенмайер допуска тази възможност.

Може би на Луната?

"Ако разберем, че има вода на Луната и искаме да направим по-мащабни операции за изследване на Луната, можем да го направим с Deep Space Gateway (план за космическа станция около Луната), подкрепяйки така широка програма на лунната повърхност", заяви той. "И ако искаме да останем фокусирани към Марс, можем да поддържаме и тази цел".

Deep Space Gateway - следващата стъпка на НАСА в дълбокия космос близо до Луната, където астронавтите да изградят и да започнат проверка на системите, необходими за бъдещите дръзки мисии към цели в дълбокия космос, включително Марс. Източник: NASA

Отдавна НАСА, особено официални представители на агенцията, не са говорили открито за една "мащабна програма на лунната повърхност". Но след шестте месеца на новата президентска администрация, Агенцията осъзнава, че може да се промени целта си. Затова нейното ръководство поддържа решението си за дестинациите отворено - до повърхността на Луната или на Марс.

Истината е, че НАСА не може да отиде нито на едното, нито на другото място, ако не промени нещо. Агенцията не разполага с финансиране за изграждане на голяма лунна база, ако трябва да разчита на ракетите Space Launch System, които летят само около веднъж годишно на цена от над 1 млрд. долара. Кацането на Марс, естествено, ще струва още повече с тежката ракета за еднократна употреба, изискваща пет или повече изстрелвания на мисия.

Ракетата Space Launch System, всеки старт на която струва  1 млрд. долара. Източник: NASA

Друг, по-евтин вариант за НАСА е да разчита на стартове с частична или пълна многократна употреба и сътрудничество с частни компании, като SpaceX, Blue Origin и United Launch Alliance. От политическа гледна точка да се разчита на търговски дружества за дълбокия космос е неприемливо за Конгреса. Но това може да се промени след думите на вицепрезидента Майк Пенс (Mike Pence): "Истината е, че американският бизнес е на гребена на космическите технологии".

"Ще се върнем на Луната, ще отидем до Марс и ще продължим още по-далече, там, до където нашите внуци ще стигнат с мечтите си" - заяви Пенс.

Стефан

20.07 2017 в 00:31

И какво, ако има много пари? За 10 години все едно няма да събере достатъчно акъл, за да стигне до там, еле па да се върне.
Това е клоунада. А тя по никакъв начин не може да компенсира липсата на огромно количество фундаментални знания, които ние все още нямаме по тоя въпрос.