Първият човек, излязъл в открития космос (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 30 май 2022 в 00:00 7714 0

На днешната дата е роден един космически първопроходец, направил космическа разходка, забележителен и с таланта си на художник.

На 18 март 1965 г. Алексей Леонов става първият човек, който излиза от космически кораб в космоса по време на мисията "Восход 2" за 12 минути и 9 секунди. Той е избран и за първия човек от СССР, който да кацне на Луната, но проектът е отменен.

През юли 1975 г. Леонов командва капсулата „Союз“ в мисията „Союз – Аполо“, която се скачва в космоса за два дни с американска капсула „Аполо“.

Като художник той рисува картини през целия си живот. След като е бил в космоса, летял около Земята, пилотът-космонавт със своите картини призовава хората да ценят и обичат своята планета, която изглежда от космоса толкова крехка и беззащитна:

„Светът е уникален, наситен с ярки цветове, движение, енергия. Всеки момент от природата и живота е уникален и за мен бе много важно да уловя хармонията на нашата Земя и Вселената в моите произведения", казва Леонов.

Филм на Роскосмос от 2017 година посветен на полета на Алексей Леонов.

Биография на Алексей Леонов

Алексей Леонов е роден на 30 май 1934 г. в село Листвянка, област Тисулски, сега Кемеровска област. След края на Великата отечествена война той и семейството му се преместват в Калининград. През 1955 г. завършва 10-то военно авиационно училище за първоначално обучение на пилоти в Кременчуг. През 1957 г. завършва Военното авиационно училище "Чугуев" (ВАУЛ).

През 1960 г. е включен в първия отряд съветски космонавти.

На 18-19 март 1965 г., заедно с Павел Беляев, лети в космоса като втори пилот на космическия кораб "Восход-2". По време на този полет Алексей Леонов е първият в историята на астронавтиката, който излиза в открития космос, където престоява 12 минути 9 секунди. По време на космическата разходка показва изключителна смелост, особено в аварийна ситуация, когато деформираният му космически скафандър пречи да се върне в космическия кораб. Леонов успява да влезе във въздушния шлюз само след като изпуска почти половината от стандартното налягане в скафандъра. Проблеми възникват и при кацането на кораба - отказва автоматичната система за ориентация.

Автопортрет - картина на Леонов.

През 1967 - 1970 г. Леонов е член на група космонавти, обучени по програмите за летене около Луната (Протон-Зонд) и кацане на нея (N1-L3). Полетът на пилотирания космически кораб Зонд-7 в лунната програма за полет е бил предварително планиран за 8 декември 1968 г. Леонов е бил част от първия екипаж като командир.

На 15-21 юли 1975 г., заедно с В. Н. Кубасов, извършва втория си полет в космоса като командир на космическия кораб "Союз-19" по програмата програмата "Союз-Аполо". Продължителността на полета е 5 дни 22 часа 30 минути 51 секунди.

Астронавтът Доналд К. „Дек“ Слейтън прегръща космонавта Алексей Леонов в космическия кораб „Союз“. Кредит: NASA

През 1970 - 1991 г. Алексей Леонов става заместник-началник на Центъра за обучение на космонавтите, командир на отряда за космонавти. От март 1992 г. генерал-майор от авиацията А. А. Леонов е в запас.

Леонов има 4 изобретения и повече от 10 научни статии.

Получава признание и като художник. Леонов е носил цветни моливи и хартия в космоса, където скицира Земята и прави портрети на астронавтите от Аполо, които летят с него по време на проекта "Аполо-Союз" от 1975 г.

Неговите творби са популярни - показвани на изложби и публикувани. Член е на Руската академия на изкуствата и на Нюйоркската академия за изящни изкуства.

Леонов почина на 11 октомври 2019 г. след продължително заболяване.

Източник: Роскосмос