Херпесният вирус е един от вероятните причинители на аутизма

Антония Петрова Последна промяна на 26 февруари 2017 в 10:30 16188 0

Вирусът на обикновения херпес тип 2 (Herpes simplex virus type 2 - HSV-2), известен още като генитален херпес, вероятно играе роля за появата на аутизма, показва ново проучване, цитирано от списание Science. Инфекция с вируса в началния стадий на бременността удвоява шанса мъжкият ембрион да развие аутизъм като дете, показва проучване върху населението на Норвегия. Резултатите не означават, че всички бременни жени с инфекция HSV-2 ще родят дете-аутист, а че при онези жени, които са генетично предразположени към това, инфекцията може да бъде една от незнайния брой причини, които причиняват аутизъм.

"Това е изключително важно проучване. Важно е и да се помни, че не всяка майка с HSV-2 ще роди дете с аутизъм", коментира Карън Джоунс (Karen Jones), невроимунолог от Университета в Калифорния (University of California) пред списание Science (Дейвис не участва пряко в проучването).

Проучанията на населението в САЩ и други развити държави показват 1 до 2% случаи на аутизъм, като при мъжете нивата са по-високи от жените. Случаите при момчетата в САЩ е един на 42 или 2,4%. Като използват данни от Norway Autism Birth Cohort учените, начело с екип от Колумбийския университет (Columbia University), са събрали данните на 442 майки на деца с аутизъм и са ги съпоставили с тези на 464 майки, родили здрави деца от същия пол, същия месец на раждане и година за периода 1999 - 2008 г. Всички жени са правили кръвните тестове в средата на бременността и преди раждане. Учените са тествали пробите за антитела на пет микроби, известни като увреждащи ембрионите - цитомегаловирус, Toxoplasma gondii, рубеола, HSV-1 и HSV-2.

Високите нива на антитела срещу HSV-2 от кръв, взета в средата на бременността и която показва активна инфекция няколко седмици преди това, се свързват с удвоен риск бебето момче да бъде диагностицирано с аутизъм, съобщават учените. Останалите четири микроби не са показали същите ефекти. (В изследването са взели участие повече бебета-момчета)

Учените все повече предполагат, че аутизмът се появява при комбинация от генетична податливост и външни фактори. Както и че връзката между двете в повечето случаи става по време на бременността. В новото проучване учените приемат, че подгрупа сред жените е генетично предразположена да развие имунитетен отговор на някои болести като HSV-2 и че възпалителните молекули и антитела, генерирани от имунния отговор на майката, преминават плацентата и увреждат мозъка на ембриона.

"Не казваме, че НSV-2 е отговорен за заразяването на мозъка на ембриона и че причинява аутизъм", подчертава водещият автор на проучването Йан Липкин (Ian Lipkin,), експерт по инфекциозни болести и епидемиолог в Колумбийския университет. Феталната инфекция с HSV-2 е толкова сериозна, че често води до аборти или до мъртвородено дете. Липкин подозира, че HSV-2 е един от многото външни фактори, които могат да предизвикат аутизъм при ембриона (когато са се появили по време на уязвим период от феталното развитие при жени, предразположени към увреждащи реакции).

Тази идея е в съгласие с предишни проучвания, като това в Швеция, при което е открито, че хоспитализирането на жена за каквато и да било инфекция по време на бременността увеличава риска бебето да развие аутизъм с 30%.

Някои учени са скептично настроени, че възпалителните молекули сами по себе си са отговорни за аутизма, отчасти поради големите промени в структурата на мозъка при децата аутисти в първите две години от живота им, точно когато се появяват първите симптоми на болестта. Например, пуликувани в Nature документи показват неестествен растеж на повърхността на мозъка при 6 до 12-месечни бебета, които по-нататък са диагностицирани с аутизъм.

"Промените в архитектурата на неврокортекса в мозъка на деца с аутизъм са толкова дълбоки, че е трудно да си представим как възпалителен отговор, дори в матката, би могъл да причини това", коментира Питър Хотез (Peter Hotez), специалист по ваксините и педиатър в Медицинския колеж Бейлър в Хюстън, Тексас (Baylor College of Medicine), който също не участва в проучването и който е дъщеря на 24-годишна дъщеря с аутизъм.

Поради каква причина излагането на другите четири микроби по време на бременността не води до същия увеличен риск от аутизъм е една от многото мистерии, към които трябва да са насочени бъдещите проучвания. Така е и с въпроса дали женските ембриони са изложени на същия риск от HSV-2, на който предстои да се отговори с проучвания на по-големи части от населението.