19 октомври 2021

15 години на Марс: Най-добрите снимки на Mars Reconnaissance Orbiter (интерактивен модел)

| На този ден 10 март 56640

На 10 март се навършват 15 години от излизането на марсианска орбита на апарата на НАСА Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) - една мисия, която направи революция в нашите представи за Червената планета.

Древните речни долини и канали, видени от орбита за първи път през 70-те години, накараха учените да заключат, че Марс за кратко е бил топъл и влажен преди почти четири милиарда години. Но след това планетата очевидно започва да старее, не се вижда почти нищо, освен мъртви ръждиви скали.

MRO, изучава атмосферата и повърхността на Червената планета от орбита от 2006 г. насам и също така служи като важна релейна станция за данни за други мисии на Марс, включително марсоходите.

Оборудван с мощна камера, наречена HiRISE, която е подпомогнала редица открития, Mars Reconnaissance Orbiter е изпратил обратно хиляди зашеметяващи изображения на повърхността на Марс, които помагат на учените да научат повече за Марс, включително историята на водните потоци по или в близост до повърхността на планетата.

Досега високотехнологичните инструменти на MRO - камери, спектрографи и радари са помогнали на изследователите да проследят историята на промените на Марс от топъл и влажен към студен и сух, но по-важното е, че информацията разкрива един свят по-динамичен и определено по-малко мрачен, отколкото смятахме. Откакто е на орбита, апаратът изпрати огромно количество данни, повече от всички други междупланетни сонди, взети заедно.

Вижте галерията горе с някои от най-добрите изображения, изпратени от космическия апарат.

Интерактивен 3D модел на Mars Reconnaissance Orbiter. Изпробвайте пълното интерактивно приложение в Eyes on the Solar System.