БАН се разграничава от мнението на свой учен, че в храните има "Е-та", които увреждат ДНК (обновена)

Наука ОFFNews Последна промяна на 26 юли 2015 в 16:51 8807 8

Във връзка с неотдавнашните медийните изяви на доц. Милошев, разтревожили обществеността за наличието в храните на т.нар. “лоши Е-та”, които увреждат човешкото ДНК, Институтът по молекулярна биология към БАН излезе с официално становище, в което твърди, че за констатациите на доцента нямат достатъчно доказателства.

Доц. д-р Георги Милошев е ръководител на Лабораторията по молекулярна генетика към ИМБ на БАН. Преди седмица той съобщи, че е изследвал 12 от т.нар. Е-та, като 11 от тях оказват влияние върху ДНК. Според Милошев изключително опасни са шест вещества - оцветителите еритрозин - Е127, индиго кармин - Е132, фаст грийн - Е143, консервантът натриев нитрит - Е250, добавката кофеин и 4-аминоантипирин - 4ААР, използван във фармацевтичната промишленост.

Доц. Милошев обърна внимание, че се надвишават многократно позволените концентрации на тези вещества в храните, но и дори "с ниска концентрация, предизвикват увреждане".

Тези констатации на доц. Милошев са представени на пресконференция без знанието на колегите му от ИМБ и без да са обсъждани с тях. Това означава, че неговото мнение не може да се смята за официално мнение на БАН.

Така или иначе, констатациите на доц. Милошев, според ръководството на института, не са проверени, нямат "независимо потвърждение на резултатите и изводите от тях".

Това, както и фактът, че констатациите на доц. Милошев не са проверени, нямат "независимо потвърждение на резултатите и изводите от тях" ги правят недостатъчно убедителни.

Но всъщност, може би главният проблем е за начина, по който се представят научни изследвания, чиито резултати се оказват и не толкова категорични. Всяването на паника не е най-добрата научна политика.

По този повод поместваме пълния текст на становището на ръководството на ИМБ към БАН:

Във връзка с организираната пресконференция в пресклуба на БТА, както и разпространените от други медии твърдения на доц. Георги Милошев относно ефекта на добавки в храните, предизвикващи увреждания в ДНК с риск за човешкото здраве, ръководството на Институт по молекулярна биология „Акад. Румен Цанев" към БАН излиза със следното становище:

1. Направените твърдения за ефектите върху човешкото здраве на изследваните от доц. Милошев хранителни добавки представляват негово лично мнение и не могат да се тълкуват или приемат като официална позиция на Института по молекулярна биология „Акад. Румен Цанев" към БАН.
2. Проведената пресконференция е лична инициатива на доц. Милошев, проведена без знанието на ръководството и учените от ИМБ, направената интерпретация на данните не е обсъждана на Научен съвет и доц. Милошев не е оторизиран да изразява позиция от името на Института и/или БАН.
3. В представянето на доц. Георги Милошев на сайта на БТА е допусната техническа грешка - доц. Милошев не е ръководител на Института по молекулярна биология „Акад. Румен Цанев" към БАН, а е ръководител на лаборатория в същия институт.
4. Считаме, че за да бъдат популяризирани и приети в публичното пространство подобни изследвания, касаещи социалнозначими проблеми, с ангажирането на законодателни или регулаторни органи се изисква много по-задълбочен научен подход, с използване на множество различни, допълващи се експериментални методи, различни тестови системи и независимо потвърждение на резултатите и изводите от тях.

Дата: 23. 07. 2015 г.
Директор:/П/ доц. Ива Угринова

29.07 2015 в 10:55

Най-интересното е, че може да ги наричаме и анти-ракови! Във въпростанта статия на доц. Милошев има туморна линия - K562, която УМИРА! като я третира с Е-тата. Това не е ли хубаво?

27.07 2015 в 16:20

Според Благовест Цветанов: "Индиго кармин (Е132) e не само вреден, но и опасен. Не случайно е забранен в ЕС."
... ето как се тиражират откровени лъжи- Е132 НЕ Е ЗАБРАНЕН в ЕС и това е лесно проверимо.
Нещо повече- изключително важен е в медицината където се ползва като контраст и никаква сериозна вреда не е доказана, освен вреда при попадане в дихателните пътища.

27.07 2015 в 13:32

Индиго кармин (Е132) e не само вреден, но и опасен. Не случайно е забранен в ЕС. И въпреки тази забраня, в България все още се употребява при производството на хранителни продукти и изделия! Работил съм с такъв оцветител и знам, че е силно концентриран. Една чаена лъжичка от него може да оцвети 100 литра вода.

27.07 2015 в 12:15

Нямам представа дали някой е чел оригиналната статия, но всъщност всички до сега представени пред научната общественост данни засягат експерименти с дрожди! Дори не става дума за животински клетки, пък да не говорим за човешки клетки и това как реагира цялата тъкан. По-интересното е, че в самата статия авторите са далеч по-коректни във формулирането на изводите си, заявявайки че получените данни не дават категорични доказателства че изследваните вещества имат същия ефект и при човек и че има необходимост от допълнителни изследвания. Това диаметрално разминаване с версията лансирана от един от авторите, който обиколи всички нашенски медии идва за да покаже че мотивът на въпросния учен е чист популизъм и жажда за медийно внимание. Това не би следвало да бъде коректното поведение на учен представляващ уважавана научна институция по въпроси от такова социално значение. Аз бих го обобщил като паникьорство - лошото е че темата е доста чувствителна за голяма част от хората и към некоректната изява има силно обществено внимание.

27.07 2015 в 09:12

Банаджиите, освен да си барат чатала и да казват, че няма достатъчно доказателства, да вземат да свършат нещо.

26.07 2015 в 21:17

Световната конспирация отвръща на удара.:)

26.07 2015 в 20:48

Тези Е-та се проверяват отдавна и това не е първото изследване. Казваме само, че неговият Институт твърди, че преди да се внушава паника и да се търсят сензации "... се изисква много по-задълбочен научен подход, с използване на множество различни, допълващи се експериментални методи, различни тестови системи и независимо потвърждение на резултатите и изводите от тях."

26.07 2015 в 20:06

Искате да кажете,че изкуствените оцветители са безвредни за ДНК,и без научни опити,можем да кажем,че това не би следвало да се нарича "храна",а отрова.