ДНК от косата на вожда Седящия бик потвърждава произхода на негов жив правнук

Изследователите анализират коса от кичура на скалпа на Седящия бик

Ваня Милева Последна промяна на 28 октомври 2021 в 13:06 40977 0

Снимка на легендарния индиански вожд Седящия бик, направена през 1885 г. Кредит: Smithsonian Institution

Науката потвърди, че мъж от Южна Дакота е правнук на емблематичния индиански вожд Седящия бик. ДНК от косата на известния вожд съвпада с тази на Ърни Лапоант, който отдавна твърди, че е негов роднина.

Седящият Бил, известен също като Татанка Йотаке, ръководи племето на сиуксите в днешната Южна Дакота. Той е най-забележителен с това, че е военачалникът, който побеждава американския подполковник Джордж Къстър в битката при Литъл Бигхорн през 1876 г. По-късно Седящият бик се присъединява към шоуто на Бъфало Бил „Дивия Запад“ . Но през 1890 г. ръководената от правителството индианска полиция убива Седящия бик, докато се опитват да го арестуват.

Новото откритие разкрива, че най-близкият жив роднина на Седящия бик е Лапоант, също сиукс. За първи път древна ДНК е използвана за потвърждаване на семейна връзка между живи и исторически индивиди според изявлението на Университета Кеймбридж.

"Успяхме да намерим достатъчно количество автозомна ДНК* в проба от косата на Седящия бик, а да я сравни с ДНК пробата от Ърни Лапоант и други Лакота сиукси", заявява водещият изследовател Еск Уилерслев (Eske Willerslev), еволюционен генетик от Университета в Кеймбридж, Англия. "И бяхме щастливи да открием, че съвпада."

* Автозомната ДНК се отнася до генетичен материал, открит върху 22-те двойки неполови хромозоми.

Недоказано потекло

Досега Лапоант е разчитал на свидетелства за раждане и смърт, за да създаде родословното си дърво, което го свързва със Седящия бик. Тъй като тези сертификати могат да бъдат фалшифицирани, твърдението му постоянно е оспорвано.

„През годините много хора се опитваха да поставят под въпрос връзката, която аз и сестрите ми имаме със Седящия бик“, разказва Лапоант в изявлението. Въпреки това, когато Националният музей по естествена история Смитсониън във Вашингтон, окръг Колумбия, връща скалпа на Седящия бик на Лапоант през 2007 г., това предоставя уникална възможност за разрешаване на дебата веднъж завинаги.

Снимка на Ърни Лапоант, за който сега е потвърдено, че е най-близкият жив роднина на Седящия бик. Кредит: Ernie Лапоант

„Писах до Лапоант и обясних, че съм се специализирал в анализа на древна ДНК и че съм почитател на Седящия бик и бих счел за голяма чест, ако ми бъде позволено да сравня ДНК на Ърни и неговите сестри с ДНК-то на косата на индианския вожд, когато им е била върната“, разказа Уилерслев в изявлението.

Лапоант даде разрешение на изследователите да анализират малка проба от кичура коса, докато останалата част бъде изгорена на духовна церемония. Но се оказа изключително предизвикателство да се извлече ДНК от пробата, тъй като косата не е била правилно съхранявана от музея и е в лошо състояние.

ДНК анализ

Уилерслев и неговият екип прекарват 14 години, опитвайки се да извлекат ДНК от деградиралата коса и да я съпоставят с Лапоант. Част от причината това да е толкова трудно е, че изследователите изискват автозомна ДНК, за да потвърдят твърдението на Лапоант.

В миналото проучванията, използващи ДНК анализ, са разчитали на специфични за пола ДНК проби, за да установят произход. Например ДНК в Y-хромозомата, която се намира изключително при мъжете, може да се използва за проследяване на потеклото по мъжката линия (бащи към синове). А ДНК от митохондриите, произвеждаща енергия органел в нашите клетки, се предава изключително по женска линия.

Тъй като Лапоант твърди, че е свързан със Седящия бик от страна на майка си, изследователите изискват автозомна ДНК, която е смесица от ДНК на двамата родители, за да проследят генетичния му произход. За съжаление, този тип ДНК е трудно да се извлече от древни ДНК проби, особено когато пробите са в лошо състояние. И така, изследователите разработват нова техника за решаване на проблема.

Кичура на скалпа на Седящия бик, от който е взета анализираната проба коса. Кредит: Eske Willerslev

Този метод включва сравняване на ограничената ДНК, която може да бъде извлечена от пробата с тази на друг индивид, както и на други индивиди от същата популация - в този случай Лапоант и други сиукси. Това позволява на изследователите да определят честотата на определени алели (различни вариации на едни и същи гени) в популацията и след това да използват компютърни модели, за да изчислят вероятността двама индивида да имат едни и същи алели случайно или могат да ги споделят само ако са пряко свързани.

Новата техника може да се използва за решаване на други известни исторически загадки.

„По принцип може да разследвате когото пожелаете, от разбойници като Джеси Джеймс до семейството на руския цар [Романови]“, коментира Уилерслев. „Ако има достъп до стара ДНК, обикновено извлечена от кости, коса или зъби, те могат да бъдат изследвани по същия начин."

Седящият бик има два признати гроба, един близо до мястото на смъртта му във Форт Йейтс, Северна Дакота, и един в Морбридж, Южна Дакота. Никой не е сигурен кой е истинският гроб, защото никой не знае какво се е случило с тялото му, след като е бил убит, а и двата обекта са се превърнали в популярни туристически атракции.

Лапоант вярва, че гробът в Морбридж е най-вероятният последен пристан на Седящия бик и сега, когато е потвърден като пряк потомък, той се надява да успее да погребе някъде другаде тялото на прадядо си. Но учените първо трябва да сравнят ДНК на тялото в Морбридж с ДНК от скалпа, за да потвърдят неговата идентичност.

Изследователите са щастливи, че са изиграли своята роля, за да помогнат за потвърждаването на връзката на Лапоант със Седящия бик и се надяват, че тялото на вожда в крайна сметка може да бъде върнато на семейството му за подходящо погребение.

Справка: Identifying a living great-grandson of the Lakota Sioux leader Tatanka Iyotake (Sitting Bull)