21 септември 2019
  •  Говорят медиците

Димът от пожарите в Амазония опасва Южното полукълбо

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 август 2019 в 12:4560340
Снимка: Wikimedia Commons

Бушуващите пожари в района на Амазонка са истинска екологична катастрофа, унищожаваща много богата природна екосистема.

Националния институт за космически изследвания (INPE), отчита рекорден брой пожари (над 72 000) между януари и август 2019 г. Повече от 9 500 от тези пожари са станали през последната седмица.

Всяка година, когато областта навлезе в сухия сезон, възникват пожари.

Много от горските пожари са умишлено предизвикани от местните жители, които искат да създадат открити пространства за земеделие. Тази година горските пожари са особено големи и са се разпространили толкова, че димът се вижда от космоса.

По-долу са показани две изображения от сателита на НАСА MODIS.

Пожарите произвеждат толкова много дим (и въглероден окис - СО), че може да се проследи как опасва Южното полукълбо.

Графиката по-долу е анализ от модела на НАСА GEOS-5.

На анимацията от същия модел може да видим как въглеродният окис от горските пожари се носи над Южното полукълбо.

В някои райони, близки до източниците на дима, концентрациите са достатъчно високи, за да затъмнят небето и могат да причинят дихателни проблеми, особено на деца и възрастни хора.

Източник: Severe Weather Europe