06 декември 2019
  •  Говорят медиците

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 септември 2017 в 00:0834700

Това откритие на канадски учени е публикувано в научното списание Peer J на отворен достъп.

Някои гръбначни, като се започне от рибите до ранните синапсиди (предшественици на бозайниците), имат дентикули - малки зъби, които покриват повърхността на мекото небце. Но в една група четириноги, temnospondyls (за които се смята, че са предшественици на съвременните земноводни) тези дентикули напълно покриват небцето. Цялото небце е било покрито буквално хиляди такива малки зъби, които те са използвали, за да уловят плячката си, разказва Science Daily

Палеонтолози от Университета на Торонто Мисисага (UTM) проучват останките на земноводни, наречени Trematosauroid Benthosuchus. Те са живели преди 289 милиона години и са намерени на територията на съвременния щат Оклахома.

Схема на разрез през черепа, показваща позицията на дентикулните плочи, обхващащи мекото небце. Вляво е в момент на покой, вдясно - при движение на мекото небце с прибиране на очните ябълки по време на хранене.

Учените обръщат внимание на множеството израстъци в устата им. Лабораторният анализ направи възможно идентифицирането на следи от емайл върху тези израстъци. Въз основа на това, учените са заключили, че древните жаби са имали в устата си огромни зъби и хиляди малки дентикули.

Външната морфология на палаталните пластини на Pasawioops, древен прародител на земноводните.

В бъдеще учените планират да разберат защо с течение на времето количеството на зъбите в земноводните намалява или са изчезнали напълно.

Сър Дейвид Атънбъро обяснява как жабите използват очите си за преглъщане.