Фагите могат да предвидят къде са бактериите и да ги унищожат, преди да причинят инфекция

Ваня Милева Последна промяна на 10 февруари 2021 в 00:03 8634 0

Открита е нова стратегия, която може да елиминира бактериите на определено място, преди да причинят инфекция. Стратегията използва фаг, вирус, който заразява и унищожава бактериите, който може конкретно да локализира мястото, където бактериите живеят в стомашно-чревния тракт. Близостта между фага и бактериите улеснява атаката на фага и последващото елиминиране на бактериите.

Тази стратегия има потенциала да сима важна роля в борбата срещу устойчивите на антибиотици бактерии, които живеят на труднодостъпни места, като слузния слой на червата. Проучването на изследователи от Медицинския колеж Бейлор и други институции е публикувано в списанието mBio.

„Фагите са много специфични в способността си да заразяват и унищожават определени видове или щамове бактерии, а не други, като добрите бактерии. В САЩ фаговата терапия все повече се превръща във възможност за лечение на устойчиви на антибиотици бактериални инфекции, които са сериозна опасност за здравето“, заявява водещият автор д-р Сабрина Грийн (Sabrina Green), директор на научноизследователската дейност в лабораториите TAILΦR в Бейлор.

Устойчивите на антибиотици бактерии, като ExPEC ST131, могат да колонизират човешкия стомашно-чревния тракт, без да причиняват заболяване, но също така могат да излязат от червата и да заразят други органи. Например, тези бактерии са свързани с инфекции на пикочните пътища, мозъка, перитонеума, периферните органи, кръвта и устройства като уринарни катетри, съдови апарати, тръби за хранене и дренажни канали, което води до 9 милиона инфекции годишно само в САЩ

В предишната си работа екипът показва, че фагите могат ефективно да лекуват инфекция, причинена от бактериите ExPEC ST131. В това проучване изследователите проверяват дали могат да използват фаги за премахването на тези бактерии и да предотвратят инфекция.

Да се открие правилният фаг

Много фаги здраво се борят с бактериите в червата. Екипът откри, че в стомашно-чревния тракт на бозайниците присъства фактор, който пречи на фагите да унищожават бактериите. Изследователите идентифицират фактори като муцините, слузести протеини, които образуват слой между чревните епителни клетки и слоя от микроорганизми.

Изследователите предполагат, че въпреки че муцините пречат на много фаги да заразяват бактерии, може да има такива, които са разработили начин да преодолеят защитата на муцините и могат да намерят бактериите в среда с високо съдържание на муцини.

„Проверихме човешки фекалии и изпражнения на животни за фаги с уникални свойства, които улесняват способността им да унищожават бактериите в присъствието на муцини“, разказва съавторът д-р Антъни Маресо (Anthony Maresso), доцент по молекулярна вирусология и микробиология в Baylor. „Открихме нов фаг, наречен ES17, който се свързва с муцините и това свойство изглежда повишава способността му да заразява бактерии в богата на муцин среда, като червата.“

Тествайки фага ES17 върху мишки, изследователите установяват, че фагът има уникалната способност да се насочва само към бактериите ExPEC и да убива само бактериите ExPEC.

"Фагите са вируси, които се специализират в нахлуването и елиминирането на специфични бактерии. Показахме първия фаг, който се свързва и с човешките епителни клетки и че това свойство предоставя нов механизъм за борба с бактериалните инфекции, който наричаме позиционно насочване (positional targeting), тъй като позволява на фага да предвиди къде ще бъдат бактериите, към които е насочен", обяснява Антъни Маресо.

„Предвиждаме възможността за позиционно насочване да бъде начинът, по който интелигентните лекарства ще работят в бъдеще. Лекарствата няма да се разпространяват в организма с надеждата, че част от тях ще стигнат до правилното място. Лекарствата на бъдещето ще отиват точно там, където трябва да действат. Работата ни с фаги е първият случай, в който това е постигнато".

Справка:: Sabrina I. Green et al, Targeting of Mammalian Glycans Enhances Phage Predation in the Gastrointestinal Tract, mBio (2021). DOI: 10.1128/mBio.03474-20