21 септември 2020

Хората от каменната ера са си правели меки постели от трева преди 200 000 години

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 август 2020 в 00:18 31490
Снимка: pixabay

Животът в пещера може да не е бил луксозен, но древните обитатели на Южна Африка преди 200 000 години са опитвали да правят домовете си удобни, създавайки меки легла от пепел и треви. Според ново изследване, публикувано в списание Science, тази смес е позволявала добър сън, като е осигурявала мека постеля и е отблъсквала насекомите.

Преди най-древната позната употреба на растения за постеля е от преди 77 000 години в пещерата Сибуду в ЮАР, където учените откриват слоеве острица, наръсена с пепел и лечебни растения, за които предполагат, че са използвани като ранна форма на матраци. Но новото откритие измества датата на първата употреба на постеля с над 100 000 години назад.

Откритието е направено в пещерата Бордър, също в ЮАР, за която е известно, че е била сезонно обитавана от преди около 227 000 години. Използвайки широк набор микроскопски и спектроскопски техники, екипът успява да идентифицира трева в слой бяла пепел, датирани от ранните години на човешко обитание на пещерата.

В своето изследване учените твърдят, че материалите са открити в част на пещерата, която най-вероятно е използвана за спане, и че пепелта би отблъсквала насекомите, пречейки им да пълзят, блокирайки челюстите им и обезводнявайки ги.

Тази теория е подкрепена от факта, че учените успяват да разпознаят останки от листа на камфорово дърво в постелите. Имайки предвид, че това ароматно растение все още се използва като репелент срещу насекомите в леглата на народи от Източна Африка, авторите на изследването са твърде убедени, че най-ранните обитатели на пещерата Бордър наистина са използвали растения, за да си осигурят удобно пространство за сън без насекоми.

И докато самото събиране на меки листа, върху които да се спи, може да не ни изглежда толкова впечатляващо, за тази иновация е необходима когнитивна сложност, за която се смята общо, че се е развила при човека преди 100 000 години. Фактът, че новото откритие значително предхожда предполагаемия период, означава възможност задълбочено познание на материалите да е било налично още в зората на човечеството.

Източник: IFLScience - Stone Age Humans Were Sleeping On Comfy Grass Beds 200,000 Years Ago