Имало е "мост" между Индия и Азия преди 55 милиона години, по който е станал обмен на флора и фауна

Наука ОFFNews Последна промяна на 28 март 2016 в 08:29 5274 0

Кредит commons.wikimedia.org

Гущер от рода Calotes, ендемичен за Индокитай.

Преди около 140 милиона години Индийският субконтинент заедно със съвременна Австралия, Африка, Антарктика и Южна Америка са част от суперконтинентта Гондвана. Преди около 100 милиона година плочата на Индия се отделя от Гондвана и се понася на север към съвременна Азия.

През това пътуване субконтинентът е преживял изключителен разцвет на дивата природа, а когато това уникално биоразнообразие най-накрая се среща с по-голямата Евразия, обменът на флора и фауна между тези области полага основите на безброй съвременни видове.

Международен екип от учени потвърди хипотезата, че субконтинентът Индия е бил свързан със сухоземен "мост" с Азия преди 55 милиона години преди сблъсъка си с континента, което е станало преди 25 - 30 милиона години. Авторите провеждат филогенетичното анализ на няколко вида гущери от подсемейство Draconinae, живеещи в Индия, Югоизточна Азия и Океания, и заключават, че гущерите са се местили в Индия от Азия най-малко два пъти. Изследването е публикувано в BMC Evolutionary Biology.

"Днес континенталната част на Азия и Индия имат уникално биологично разнообразие - но дали биоразнообразието на Азиатския континент идва от Индия или Индийското биоразнообразие идва от други райони на Азия?" - пита Джеси Грисмър (Jesse Grismer), водещ автор от Института за биологичното разнообразие в Университета на Канзас.

Грисмър твърди, че отговорът зависи от въпросния организъм.

"Ако проследите азиатските сладководни раци, ще видите, те са дошли от Индия и са се разпространили в Азия, но ако се взематт драконовите гущери, че ще получите обратния отговор", заяви той пред Science Daily

Местообитание на гущерите Draconinae
J.Grismer et al. / BMC Evolutionary Biology

Авторите определили последователностите на митохондриалната и ядрената ДНК у 44 гущери от различни видове от 17 рода на подсемейството. Изследователите също така определят последователността на ултраконсервативни елементи ДНК в гущери от 12 рода Draconinae. Ултраконсервативните елементи са участъци на ДНК с еднаква последователност, които се срещат в най-малко два различни вида. Използвайки филогенетичен анализ, учените идентифицирали разделянето на подсемейство на отделни видове

Важното, което екипът показа, че два сухоземни моста са свързвали Индийския субконтинент с Евразия в две различни периода в началото на средния еоцен, преди около 35 до 40 милиона години.

"Тази хипотеза се основава на еволюционните връзки между видовете, използвани в това изследване," отбелязва Гризмър и добавя, че екипът му е съпоставил новите геномни данни с предишни проучвания и анализ с нови геоложки проучвания за геологията на еоцена.

Преди около 140,0 милиона години плочата на Индия заедно със съвременна Австралия, Африка, Антарктика и Южна Америка са част от суперконтинентта Гондвана. Преди около 100 милиона година плочата се отделя от Гондвана и започва да мигрира на север към съвременна Азия. По различни оценки Индийската плоча сe в сблъскала с Азия или преди 50-55 млн години (в този случай тя се движи много по-бързо, отколкото другите плочи), или преди около 25 милиона години. Според последните проучвания, сблъсъкът е настъпил два пъти, първо от плочата се отделя континентален фрагмент от Северна Гондвана и се сблъсква с Азия преди около 50 милиона години, а основният сблъсък между Индия и Азия настъпва преди около 25 милиона години.

Вижте движението на тектоничните плочи на Земята за 40 секунди: