Изкуствен интелект "вижда" нови изображения от платото Наска

Ваня Милева Последна промяна на 18 ноември 2019 в 11:40 11064 0

Геоглиф, изобразяващ човек, носещ бастун, открит с помощта на дълбоко самообучение в сътрудничество с IBM. Кредит: Yamagata University.

Японски учени обявиха откриването на 143 геоглифа или рисунки с линии върху земната повърхност на хора, птици, лами и други животни, начертани в пустинята в Южно Перу около загадъчните линии на платото Наска. Сред тях е един, открит в проучване, използващо технология за изкуствен интелект, което бе подкрепено от проверка на място.

Тези нови изображения се добавят към вече известните геоглифи на куче, колибри, кондор и маймуна.

Екипът на Университета Ямагата, ръководен от проф. Масато Сакаи (Masato Sakai), откри 143 геоглифа, включително такива, изобразяващи хора, змии и птици, чрез анализ на въздушни снимки с висока разделителна способност на районите и работа на терен там между 2016 и 2018 година. Екипът обяви своите открития на 15 ноември.

Изображенията са създадени чрез преместване на червеникавите камъни, което открива белезникавата, почти бяла почва отдолу и натрупването отстрани, за да се оформи животното, обяснява Масато Сакаи. „Това е характерна техника на геоглифите и [находката] може да е отпреди 2000 до 2500 години“.

Екипът проведе проучването с помощта на AI в сътрудничество с IBM Japan Ltd. между 2018 и 2019. Първото в света подобно проучване анализира въздушни снимки, използвайки технология за дълбоко самообучение на невронни мрежи (вж "Как работи дълбокото самообучение на невронните мрежи?"), за да потърси какви са вероятните геоглифи. Проектът е част от обширните инициативи на IBM за анализ и използване на големи, сложни набори от данни, като дистанционно проучване и географски данни, с AI. Платформата на базата на изкуствен интелект на изследователския център IBM Thomas J. Watson анализира бързо и ефективно 3D пространствено-времеви данни.

Подходът доведе до откриване на човекоподобна фигура с три украшения на главата. Изследователите трвърдят, че това е първият случай, при който AI помага за откриването на геоглифи.

Двуглава змия и хуманоид. Вдясно - обработената картина. Кредит: Yamagata University.

Птица. Вдясно - обработената картина. Кредит: Yamagata University.

Риба. Вдясно - обработената картина. Кредит: Yamagata University.

Сакаи споделя, че е научил, че AI е ефикасен инструмент за този тип изследвания. Изследователите са искали да създадат карта на линиите в Наска и да анализират защо са създадени, като същевременно помогнат за опазването на това културно наследство.

Линиите изобразяват хора, птици и четириноги животни, подобни на котки. Размерът им варира от пет метра до 100 метра. Смята се, че са създадени между 100 г. пр.н.е. и 300 г. сл. н. ера.

Хуманоид. Вдясно - обработената картина. Кредит: Yamagata University.

Според швейцарския писател и любител на идеите за пареоконтакти Ерих фон Даникен линиите са дело на извънземни, ползвани от тях за писти за космическите си кораби. Тази идея е доста несъстоятелна дори и на пръв поглед. Сред археолозите най-популярна е хипотезата, че линиите в Наска са използвани като пътеки, по които да минават ритуални процесии и рисунките са свързани с астрономията и показват кога настъпва времето за засяване, зимното и лятното слънцестоене и движението на небесните тела. Засега няма еднозначен и окончателен отговор за предназначението на линиите.

Източник: 143 New Geoglyphs Discovered on the Nasca Pampa and Surrounding Area, Yamagata University