Кондорите могат да прелетят повече от 150 км, без нито веднъж да размахнат крила (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 15 юли 2020 в 12:47 12231 0

Южноамерикансият кондор (Vultur gryphus), или още андският кондор е голяма птица, срещаща се по протежението на Андите, от Венецуела на север чак до Огнена земя на юг. Кредит: Wikimedia Commons

Най-тежките летящи съвременни птици - южноамериканските или андски кондори (Vultur gryphus) - са усвоили невероятно икономичен полет - да размахват крила им е нужно почти само за излитане.

Но след като гигантските птици са вече във въздуха, изследователите откриват, че те почти никога не размахват крилата си. Вместо това те планират, разчитайки 99% от времето на полета си най-вече на ветровете и въздушните топлинни потоци.

Размахът на крилата на южноафриканските кондори  може да достигне три метра, а теглото - 16 килограма. Това са най-големите крилати лешояди и най-тежките летящи птици на нашето време. Тяхното тегло и размери налагат много строги изисквания за енергийна ефективност и икономичност на полета. И изглежда кондорите са успели да го направят.

По-тежките птици обикновено планират при полет, защото енергията, необходима за активно летене, е много по-голяма за по-масивните птици. Докато по-леките видове, като колибри, размахват крилата си с бясна скорост, "морският колега" на кондора, албатросът, бавно размахва криле от 1,2 до 14,5% от времето на полета си.

Андските кондори се движат още по-малко.

Те са способни да останат във въздуха с часове и да преодолеят повече от 150 километра, без изобщо да размахват крилата си. Плъзгайки се от един въздушен поток към друг, кондорите се движат почти винаги в режим „планиране“. Те размахват криле само за около 1,3 процента от общото време, пишат за това в нова статия, публикувана в списание PNAS, Емили Шепард (Emily Shepard) и нейните колеги от Британския университет в Суонзи.

„Изключително ниския разход на енергия при полет се наблюдава при всички индивиди, което е забележително, тъй като нито един не е бил възрастна птица“, пишат авторите.

„Следователно дори сравнително неопитни птици летят с часове с минимална нужда да махат с крила“.

По време на експериментите на терен, които продължават от 2013 г. до 2018 г., учените проследяват движенията на 8 млади андски кондора в Аржентина, прикрепяйки миниатюрни сензори към птиците, които записват всеки размах на крилата им - и запазват GPS данните от техните движения. Общо са събрани около 250 часа записи, които показват, че кондорите прибягват до махане на крила почти само в момента на излитане или за спиране по време на кацането.

Три четвърти от общия брой размахвания се извършват при излитане, но птиците прекарват по-голямата част от времето на полета си неподвижно, търсейки плячка далеч долу на земята.

За 50-минутен полет, по време на който младите кондори планират и размахват от време на време крила, те изразходват почти същото количество енергия, колкото за 3.3-минутното си излитане.

Авторите смятат, че разходите на енергия за размахване на крила за тези големи птици са около 30 пъти по-големи от метаболитните им разходи в покой, което означава, че вероятно това е толкова енергийно ефективно, колкото и спринтовете за бозайниците.

Рекордът за изследваните птици е 172 километра и пет часа, през които един кондор не прави нито едно замахване с крилата си. Кондорите използват и метеорологични условия за максимална икономия на енергия - повечето полети се извършват, когато е прохладно и ветровито. Учените смятат, че гигантските археоптерикси и други летящи гущери, достигнали още по-големи размери, биха могли да действат по подобен начин.

Справка: Physical limits of flight performance in the heaviest soaring bird