Магнитният модел на света за 2020: Северният магнитен полюс се движи бързо към Сибир

Ваня Милева Последна промяна на 18 декември 2019 в 10:51 22016 0

Кредит: NOAA NCEI

Учените актуализираха Световния магнитен модел и го публикуваха година по-рано от планираното заради скоростта, с която полюсът се движи от Канада към Сибир.

В резултат на дълбоки геоложки процеси потокът от разтопено желязо създава магнитно поле с полюси близо до географския северен и южен полюс. Но за разлика от географските, магнитните полюси могат да се движат - и през последните години северът се движи по-бързо, което наложи по-ранното актуализиране на Световния магнитен модел (World Magnetic Model - WMM).

Не е ясно точно защо се местят полюсите. Предполага се, че това се дължи на движението на силно нагряти потоци по границата на ядрото и мантията на планетата. Механизмът, който контролира тези потоци, е описан на теоретично. Предполага се, че течният разтопен метал с температура до 3000°C, задейства движението на магнитното поле, уличайки го със себе си.

Световният магнитен модел е един от ключовите инструменти, разработени за моделиране на промените в магнитното поле на Земята. Той се разработва съвместно от учени от Националната администрация по океански и атмосферни проучвания на САЩ (Национални центрове за информация за околната среда - National Centers for Environmental Information (NCEI)) и Британската геоложка служба.

WMM показва подробно състоянието на магнитното поле на Земята в определено време, а данните за модела идват от спътници и от 160 наземни обсерватории. Моделът играе важна роля в навигационните системи по целия свят. Компаниите за смартфони и потребителска електроника разчитат на WMM, за да предоставят на потребителите точни приложения за компас, карти и GPS услуги. WMM е също стандартният навигационен инструмент за авиационната и морска администрация, военни и други.

По принцип нова и актуализирана версия на WMM се издава на всеки пет години. Най-новият модел WMM2020 ще важи до 2025 година.

Глобална карта на деклинацията и местата на полюсите за 2020 г. Кредит:  NOAA NCEI/CIRES

WMM включва „Зони на потъмняване“ около магнитните полюси, определени от силата на хоризонталното поле. Между 2000 и 6000 нанотесла (nT) сила на хоризонталното поле е „Зона на внимание“, където компасите могат да станат предразположени към грешки. Зоната около полюса между 2000 и 0 nT е „Ненадеждна зона“, където компасите са неточни.

От първото си официално откриване през 1831 г. Северният магнитен полюс е изминал около 2250 км. Това движение обикновено е доста бавно, което позволява на учените да следят неговата позиция сравнително лесно.

През 90-те години на ХХ век това движение забележимо се ускорява - ако преди това полюсът се е измествал около 15 километра годишно, то в началото на нашия век започва да се мести с почти 10 километра по-бързо през следващите години.

Положение на Северния магнитен полюс от 1590 г. насам. Кредит: Jonathan Corum | Source: National Oceanic and Atmospheric Administration

WMM2020 прогнозира, че Северният магнитен полюс ще продължи да се движи към Русия, макар и леко намаляваща скорост - до около 40 км годишно в сравнение със средната скорост от 55 км за последните двадесет години.

Не е известно и защо скоростта на движение на Южния магнитен полюс практически не се променя. От момента на откриването си е добавил само десет километра към обичайното годишно разстояние.

Учебниците показват магнитното поле като поредица спретнати вертикални линии, но всъщност нашият магнитен балон е твърде неподреден.

Тези отклонения или магнитни деклинации в магнитното поле могат да натрупат съществена разлика.

Изменение на магнитната деклинация за периода 1590—1990 г.

Магнитното поле на Земята отслабва, което кара учените да прогнозират, че в крайна сметка Северният и Южният полюс ще разменят полярността си. Това се е случвало много пъти в миналото на Земята, но не и през последните 780 000 години.

Не става въпрос дали ще се разменят магнитните полюси, а кога.

Когато полярността се обърне, това няма да стане като обръщане на монета, а ще продължи 1000 или повече години, казват специалистите.

Това може да дезориентира някои птици, които използват магнитните полета за навигация. А цялостното отслабване на магнитното поле не е полезно за хората и особено за спътниците и астронавтите. Магнитното поле предпазва Земята от опасната космическа радиация.