На 14 юни е роден Ландщайнер, откривателят на AB0-системата на кръвната група

Катя Димитрова Последна промяна на 14 юни 2022 в 00:00 22431 0

Карл Ландщайнер (Karl Landsteiner)  е австрийски лекар, американски патолог и серолог. Роден е на 14 юни 1868 г. в Баден до Виена.

От 1885 г. следва медицина във Виенския университет, който завършва през 1891 г. През 1901 г., работейки като патолог във Виена, открива AB0-системата на кръвните групи, за което по-късно, през 1930 г., получава Нобелова награда за физиология или медицина.

През 1909 г. съвместно с Ервин Попер (Erwin Popper) доказва инфекциозната природа на полиомиелита (открива полиомиелитния вирус).

През 1911 г. става професор във Виенския университет.

По време на Първата световна война емигрира в Нидерландия, а през 1922 г. получава покана да ръководи лаборатория в центъра за медицински изследвания в Рокфелеровия университет в Ню Йорк. Получава американско гражданство през 1929 г.

През 1940 г. заедно с Александър Винер (Alexander S. Wiener) и Филип Левайн (Philip Levine) открива резус-фактора (Rh).

Умира на 26 юни 1943 г. в Ню Йорк.

За кръвните групи

Човешката кръв се състои от няколко типа клетки (червени кръвни клетки, бели кръвни клетки и тромбоцити), плуващи в течност, наречена плазма. Разликите в кръвта между различните индивиди се дължат на присъствието или отсъствието на специални молекули, наречени антигени и антитела. Антигените се намират на повърхността на червените кръвни клетки, а антителата – в кръвната плазма. Антиген е всяка субстанция, която е способна да активира имунен отговор. Антитяло е защитен протеин, образуван от имунната система в отговор на присъствието на антигена.

Схема: bgchaos

Съществуват различни системи за класифициране на кръвни групи, но най-използвани са АВ0 и Rh. Не всички кръвни групи са съвместими едни с други и смесването на несъвместими води до бързо унищожаване на червени кръвни клетки (хемолиза) и утаяването им, което е опасно за хората.

Според системата АВ0 има 4 типа кръвни групи: А, В, АВ или 0. Хората принадлежащи към кръвна група А имат антигени А на повърхността на червените си кръвни клетки и анти-В антитела в кръвната си плазма. Тези с кръвна група В - антигени В на повърхността на червените кръвни клетки и анти-А антитела в кръвната плазма. Кръвна група АВ – едновременно антигени А и В на повърхността на червените кръвни клетки и нямат нито анти-А, нито анти-Б антитела в кръвната си плазма. Кръвна група 0 – нямат нито А, нито В антигени на повърхността на червените си кръвни клетки, но имат анти-А и анти-В антитела в кръвната си плазма.

Също от изключителна важност е и кръвно-груповата система на фактор Rh, която се състои от 50 кръвно-групови антигена, като най-важни са  D, C, c, E и e. Често използваните понятия фактор Rh, Rh+, Rh- се отнасят само до D. Той е антиген и също се намира на повърхността на червените кръвни клетки. Хората, които го притежават се наричат Rh+ , а тези, при които отсъства – Rh-. Човек с Rh- кръв може да произведе антитела срещу червените кръвни клетки с фактор Rh+. Друг с Rh+ може да получи кръв от някой с Rh- кръв без никакъв проблем.

Както е споменато по-горе, смесването на несъвместими кръвни групи води до множество тежки последствия за тялото на пациента. Слепването на червените кръвни клетки може да запуши кръвоносните съдове и да спре циркулацията на кръвта в различни части на тялото. Те също могат и да се разкъсат и тяхното съдържание да изтече в тялото. Червените кръвни клетки съдържат хемоглобин, който става токсичен извън клетката и може да доведе до фатални последствия за пациента. Поради тези причини е важно кръвопреливанията да се извършва между хората с подходящи кръвни групи.

Кръвна група Може да дарява кръв на Може да получава кръв от