15 декември 2019
  •  Говорят медиците

На 18 февруари 1930 г. е открита бившата планета Плутон

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 февруари 2019 в 00:00120210

Има такива открития, които стават дълго, след като са предвидени точно с изчисления. През 40-те години на 19-ти век Урбен льо Верие използвайки Нютоновата механика прогнозира положението на дотогава неоткритата планета Нептун въз основа на анализ на смущения в орбитата на Уран. Последващите наблюдения на Нептун в края на 19 век карат астрономите да предположат, че освен нея съществува друга планета, която влияе на Уран. През 1906 година Пърсивал Лоуел, богат жител на Бостън, основава Лоуелската обсерватория и през 1894 година, започва мащабен проект за търсене на Деветата планета в Слънчевата система, която той нарича "планета Х".

Пърсивал Лоуел не доживява откриването ѝ.

Едва на днешната дата, на 18-ти февруари 1930 г, след почти една година работа, Клайд Томбо, 23-годишен младеж от Канзас, открива движещ се обект в изображенията от Лоуелската обсерватория.

Атлас, Прометей, Хаос, Атина, Хера, Херкулес, Еребус, Зевс - това са имената, предлагани за новата планета.

Името "Плутон" първа предлага Виниша Бърни, 11-годишна ученичка от Оксфорд, която се интересува и от астрономия, и от класическа митология и решава, че името на гръцкия бог на подземния свят е подходящо за този вероятно тъмен и студен свят. Освен това първите две букви от името Плутон удобно съвпадат с инициалите на откривателя.

От откриването си през 1930 г. и до 2006 г. Плутон се смяташе за Деветата планета от Слънчевата система. Но в края на XX и началото на XXI век бяха открити много обекти във външната Слънчева система, някои от които сравними по размер с Плутон.

И през 2006 г. Международният астрономически съюз изключи Плутон от списъка на планетите. Въведена е нова категория "планети джуджета", в която е поставен Плутон и астероида Церера.

След като сондата New Horizons прелетя на 15 юли 2015 на разстояние само от 12 500 км покрай Плутон и събра много данни и снимки, учените разбраха, че бившата планета е красива, сложна и загадъчна.

Плутон е джудже, а не планета? "Глупости!", заяви шефът на мисията New Horizons, Алън Стърн.