На 29 септември 1901 е роден бащата на ядрената физика Енрико Ферми

Наука ОFFNews Последна промяна на 29 септември 2022 в 00:01 26953 1

Кредит www.osti.gov

На днешната дата през 1901 е роден Енрико Ферми (Enrico Fermi) - един от най-забележителните физици на миналия век.

Името му е свързано с фундаментални изследвания и постижения в областта на атомната и ядрена физика, статистическата механика, космическата физика, физиката на високите енергии и астрофизиката. На неговото име са кръстени и частиците, изграждащи материята, фермионите.

Смята се за "баща" на ядрената и неутронна физика, основател на научните школи в Италия и САЩ.

В детството си се е интересувал от математика и физика, на 13-годишна възраст за три дни научил учебника по геометрия и решил всички задачи. После Ферми учи и преподава, прави и множество научни открития - разработва квантовата статистика, която сега се нарича ​​статистика на Ферми-Дирак, теорията на бета-разпада, открил е и изкуствената радиоактивност. За работата си за неутронната физика е удостоен с Нобелова награда през 1938 г.

Ферми отива да си я получи и повече не се връща в Италия заради фашисткия режим, установил се там по това време. Вече в Колумбийския университет изследва реакцията на деленето на ядрото.

През пролетта на 1942 Ферми се премества в Чикаго, където бурно се развиват изследванията на верижните ядрени реакции в т. нар. "проект Манхатън". Той оглавява експерименталната група, която построява първия ядрен реактор и провежда контролирана самоподдържаща се верижна реакция. Това отваря пътя към ядреното оръжие.

На Ферми дължим и думата "неутрино", която означава на италиански "неутронче". Тя е елементарна частица от класа на лептоните, прогнозирана от Паули. Парадоксът на Ферми пък отразява противоречието между голямата вероятност за съществуването на извънземни цивилизации и липсата на доказателства за контакт с такива цивилизации.

На негово име е кръстен 100-я химичен елемент фермий, в САЩ е учредена награда „Енрико Ферми“, а Института за ядрени изследвания в Чикаго (или по-разпространеното съкращение Фермилаб) носи неговото име.

29.09 2015 в 22:46

Неутрона бил италиянче, Браво!