18 април 2021

На тази дата е роден бащата на токамака

| На този ден 25 февруари 27650

На 25 февруари 1909 г. е роден Лев Андреевич Арцимович - съветски физик, който предоставя основата на токамака, съоръжение, способно да ограничи свръхвисокотемпературната плазма за изследване на контролиран ядрен синтез.

Работи в областта на атомната и ядрената физика. Под ръководството на Арцимович за първи път в СССР е разработен електромагнитен метод за разделяне на изотопите. Лев Арцимович е пряк участник в съветския атомен проект. От 1951 г. той е постоянен ръководител на изследвания във физиката на високотемпературната плазма и проблема с контролирания термоядрен синтез. Под ръководството на Арцимович за първи път в света се провежда термоядрена реакция в лабораторни условия.

Той е бил председател на Консултативния комитет по термоядрен синтез на Европейската общност за атомна енергия или Евратом.

Лев Арцимович е един от съставителите на руския сборник "Физиците се шегуват".

Негова е крилатата мисъл: "Науката е най-добрият начин да задоволиш собственото си любопитство на държавна издръжка".

Мнението си за трудностите, които ще срещнат колегите му, работещи по термоядрения синтез, Лев Арцимович изразява така:

"Учените, които започват работа в областта на термоядрения синтез и се сблъскват с нестабилността на плазмата, са в приблизително същото положение като човек, който се опитва да кара велосипед с едно колело за първи път, въпреки че преди това не е виждал обикновен велосипед.“

15 април 2021 в 00:003056