08 март 2021

На тази дата през 1748 г. се ражда френският химик Клод Луи Бертоле

| На този ден 09 декември 8560

Роденият на 9 декември 1748 в Талоар, Савоя, Клод Луи Бертоле е френска химик, стигнал до длъжността вицепрезидент на френския Сенат през 1804 г.

По време на Френската революция Бертоле участва в организирането на завод за производство на селитра. После следва Наполеон в египетската кампания. Именно за него и неговите колеги се отнася знаменитата заповед на Наполеон: „Учените и магаретата в средата“, фраза на пълководеца, която определено не е била, за да унижи учените, а за да ги спаси от смърт.

Императорът го обсипва с почести, назначава го за сенатор и му дава графската титла.

Бертоле е известен със своите научни приноси към теорията на химичното равновесие чрез механизма на обратните химични реакции и за приноса му към съвременната химическа номенклатура. На практика Бертоле е първият, който демонстрира избелващото действие на хлорния газ и първият, който разработва разтвор на натриев хипохлорит като модерен избелващ агент.

Той открива още много други неща, включително съединение, кръстено в негова чест, бертолетовата сол.